Naisten hyvänolon ilta

Yhdistyksen Naisten hyvänolon iltaa vietettiin torstaina 22.2. Illan aluksi Puijonlaakson apteekin lääketeknikko ja kosmetiikkavastaava Anni Suihkonen ja farmaseutti Kati Kemppainen avasivat termejä ”tuoksuton” ja ”hajusteeton”. Opimme että hajusteeton tuote ei sisällä raaka-aineena hajustetta (parfume, aroma, eteerinen öljy) mutta hajusteeton tuote saattaa sisältää silti tuoksua, koska se sisältää raaka-aineista tulevia tuoksuja. Hajusteeton kosmetiikka ei siis takaa etteikö tuote voisi aiheuttaa tuoksuyliherkkyyttä. Vastaavasti tuoksuton kosmetiikka ei sisällä raaka-aineita jotka tuoksuvat. Anni kertoi mikä on kosmetiikkatuotteen INCI-lista ja mitä siitä voi tulkita helposti. Kosmetiikkatuotteiden uudet steriilipakkaukset herättivät mielenkiintoa ja saimme kuulla, että niiden hyötynä on ettei tuotteisiin tarvitse laittaa säilöntäaineita.

Tuula Tikkanen kampaamo Ellistä esitteli Hyvän Ilman Kampaamopalveluja. Hän käyttää kaikissa palveluissaan vain hajusteettomia tuotteita, joihin ei ole lisätty tuoksuja . Näitä hellävaraisempia tuotesarjoja ovat voineet käyttää hajuallergiset asiakkaat ja tuotteita on myös myynnissä kotikäyttöön. Tuulalle on tärkeää tilojen hyvä ilmanvaihto ja päivittäinen siivous, tilaa voidaan lisätuulettaa tarvittaessa ja tilassa on käytössä ilmanpuhdistin. Tuula palvelee kampaamo Ellissä Päivärannassa, ja toivoo että asiakkaat tulevat tuoksuttomina palveltavaksi, jotta hän itsekään ei altistuisi hajusteille eikä myöskään seuraavat asiakkaat.

Illan lopuksi saimme etäyhteydellä mukaan Hengitysliiton kokemustoimijan Pirkko Moision. Hän kertoi koskettavan tarinansa ”Tulenko vai tuoksuuko” ja puheenvuorossaan toivoikin että tuoksuttomuus olisi osa esteettömyyttä julkisissa tiloissa ja palveluissa. Pirkko on myös Hengitysliiton vertaistoiminnan koordinaattori sisäilmatoiminnassa. Saimme kuulla Hengitys liiton järjestämistä vertaispalveluista ja verkossa tapahtuvasta toiminnasta.