MIOLI tutkimushanke alkaa

Hyvä Hengitysyhdistyksen jäsen.

Tervetuloa osallistumaan liikuntatapahtumaan ja sauvakävelemään kanssamme!

Mitattu ja ohjattu liikuntapalvelu (MIOLI) tutkimushanke järjestää liikuntatapahtumia ikääntyville hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia sairastaville eri puolilla Pohjois-Savoa kevään 2024 aikana. Liikuntatapatumassa pääsette osallistumaan ohjattuun sauvakävelyyn, jossa saatte neuvoja ja ohjeita sauvakävelyn tekniikasta. Sauvakävelyharjoittelu sisältää itse sauvakävelyn lisäksi alkulämmittelyn ja loppujäähdyttelyn, joista saatte vinkkejä omatoimiseen harjoitteluun. Lisäksi sauvakävelyharjoittelun yhteydessä saatte vinkkejä ja neuvoja omatoimisesta tasapainon, lihasvoiman ja liikkuvuuden harjoittelusta. Sauvakävelyssä voitte edetä rennosti omaan tahtiin.

Liikuntatapahtumassa jaetaan tietoa liikkumisen suosituksista, ravitsemuksesta ja tupakoimattomuudesta. Teillä on myös mahdollisuus kysyä liikkumiseen ja terveyden edistämiseen liittyvistä teemoista tilaisuuden vetäjiltä. Tilaisuudessa vetäjinä toimivat Savonia-ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat ja Itä-Suomen yliopiston liikuntalääketieteen ja terveysliikunnan opiskelijoita. Lisäksi tilaisuuksissa on mukana MIOLI-tutkimuksen toimijoita.

Liikuntatapahtumat toteutetaan Kuopiossa, Siilinjärvellä, Varkaudessa ja Iisalmessa kevään ja syksyn 2024 aikana seuraavasti:

-27.4.2024 lauantaina, Iisalmessa, Savonia-ammattikorkeakoulu, Iisalmen kampus (Osoitteessa Haukisaarentie 2, 74130, Iisalmi) ja sen lähimaasto, kello 10.00-14.00. Ilmoittaudu viimeistään 24.4.2024 mennessä.
-29.4.2024 maanantaina, Kuopiossa, Kuopion Lippumäen uimahalli (Osoitteessa Petosentie 8, 70820, Kuopio) ja sen lähimaasto, kello 12.00-15.00. Ilmoittaudu viimeistään 26.4.2024 mennessä.
-4.5.2024 lauantaina Kuopiossa, Kuopio-halli (Osoitteessa Opistotie 4, 70200, Kuopio) ja sen lähimaasto, kello 12.00-15.00. Ilmoittaudu viimeistään 2.5.2024 mennessä.
-7.5.2024 tiistaina, Kuopiossa, Kalevalan koulu (Osoitteessa Pohjankatu 2, 70500, Kuopio) ja sen lähimaasto, kello 17.00-19.00. Ilmoittaudu viimeistään 3.5.2024 mennessä.
-20.5.2024 maanantaina, Siilinjärvellä, Ahmon koulu (Osoitteessa Ahmontie 1, 71800, Siilinjärvi) ja sen lähimaasto, kello 16.00-19.00. Ilmoittaudu viimeistään 16.5.2024 mennessä.
-21.5.2024 tiistaina, Siilinjärvellä, Ahmon koulu (Osoitteessa Ahmontie 1, 71800, Siilinjärvi) ja sen lähimaasto, kello 16.00-19.00. Ilmoittaudu viimeistään 16.5.2024 mennessä.
-25.5.2024 lauantaina, Varkaudessa, Varkauden liikuntatalolla (Osoitteessa Järvelänkatu 12, 78210, Varkaus) ja sen lähimaastossa, kello 11.00-15.00. Ilmoittaudu viimeistään 22.5.2024 mennessä.
-27.5.2024 maanantaina, Varkaudessa, Varkauden liikuntatalolla (Osoitteessa Järvelänkatu 12, 78210, Varkaus) ja sen lähimaastossa, kello 16.00-19.00. Ilmoittaudu viimeistään 23.5.2024 mennessä.

Ilmoittaudu mukaan liikuntatapahtumaan!

Soittamalla Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen puhelinnumeroon 044 757 4642.
Internetissä ilmoittautumaan pääsee alla olevasta linkistä täyttämällä sähköisen ilmoittautumislomakkeen.

Liikuntatapahtuman kesto on maksimissaan neljä tuntia. Liikunta tapahtuu sekä ulkona että sisäliikuntapaikassa. Mukaan tarvitsette ulkoliikuntaan soveltuvan vaatetuksen ja hyvät kävelyyn soveltuvat kengät. Pienellä sateellakin tapahtuma pidetään. Sisäliikuntaan tarvitsette sisäliikuntakengät tai kumipohjaiset tossut. Omia kävelysauvoja ette välttämättä tarvitse mukaan, sillä sauvoja voi lainata tapahtuman järjestäjältä. Osallistujat on vakuutettu liikuntatapahtuman ajan järjestäjän puolesta.

Liikuntatapahtumassa Teillä on mahdollisuus osallistua MIOLI-tutkimukseen, josta on tiedote kutsukirjeen yhteydessä. Tutkimus sisältää kyselyn ja toimintakykymittauksia, jotka toteutetaan kullakin paikkakunnalla sisätiloissa. Tilaisuuden toteuttaa MIOLI-tutkimus yhteistyössä Kuopion Seudun Hengitysyhdistyksen kanssa.

Lisätietoja liikuntatapahtumasta voit kysyä:

Saijamari Hiltuselta, saijamari.hiltunen@savonia.fi  0447856312

tai