Harvinaisten sairauksien päivä 29.2.2024

Tänään 29.2. vietetään Harvinaisten sairauksien päivää. Harvinaisten keuhkosairauksien määrää ei tiedetä tarkkaan ja sairaudet ilmenevät yksilöllisesti. Sairaus voi olla synnynnäinen tai sairaus voi puhjeta vasta aikuisena. Harvinaisen keuhkosairauden tunnistaminen saattaa joskus olla vaikeaa ja oireille ei aina löydy lääketieteellistä selitystä.

Yhdistyksessämme kokoontuu Harvinaiset vertaisryhmä. Vertaisryhmä on tarkoitettu kaikille jäsenillemme, joilla on jokin harvinainen keuhkosairaus ja ryhmään ovat tervetulleita myös heidän läheisensä. Harvinaisten vertaisryhmässä saa uusia näkökulmia omaan sairauteen ja tilanteeseen. Kokemus siitä, että ei ole yksin sairautensa kanssa, auttaa löytämään uusia voimavaroja.

Kokoontumisissa on vaihtelevia teemoja, luentoja ja mielenkiintoisia vierailijoita. Jokaisella kerralla on varattu aikaa myös vapaalle keskustelulle ja tutustumiselle kahvikupin äärellä. Vertaisryhmässä vallitsee luotettava ja myönteinen ilmapiiri ja sen keskusteluja ja teemoja ohjaa Minna Kellokumpu-Räsänen. Minna on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja hänellä on vuosien kokemusta erilaisten keuhkosairauksien hoidosta keuhkosairauksien poliklinikalla.

Vertaisryhmä kokoontuu iltaisin klo 18 Viestikadulla Kuopiossa. Tämän vuoden kokoontumispäivät ovat 25.4. / 6.6. / 12.8./ 7.11. Saat lisätietoa Harvinaisten vertaisryhmästä kotisivuiltamme tästä linkistä https://www.hengitysyhdistys.fi/kuopionseutu/toiminta/vertaisryhmat/harvinaiset-hengityssairaudet/ tai soittamalla toimistolle p 044 757 4642

Uudet jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita mukaan ryhmään.

Harvinaisten ryhmän ohjaaja
Minna Kellokumpu-Räsänen