Liikuntaryhmien tuntikuvaukset

Asahi
Asahi-terveysliikunta on tarkoitettu sekä ennaltaehkäiseväksi että jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti niskan ja hartiaseudun vaivat, selkävaivat, kaatumisista aiheutuneet vammat, ikääntymisen aiheuttama liikunta- ja toimintakyvyn aleneminen, stressinaiheuttamat ongelmat ja masennus. Asahin liikesarjat on suunniteltu niin, että koko keho saa niiden avulla avaavan ja venyttävän harjoituksen. Asahissa painotetaan rentoutta, kehon pystysuoraa asentoa ja hengityksen yhteyttä liikkeeseen. Asahia tehdään seisten mutta myös istuen voi tehdä.

Boccia
Boccia on kuulapeli, jota pelataan sisätiloissa ja se muistuttaa petanqueta. Peliä voi pelata joukkueina tai omina suorituksina. Tarkoituksena on heittää mahdollisimman monta omaa palloa maalipallon lähelle Yhdistyksellä pelataan bocciaa aina torstai iltapäivisin. Tervetuloa mukaan!

FysioPilates
FysioPilates on pilatesharjoittelua, johon on yhdistetty fysioterapeuttinen osaaminen. Ohjaajana toimii FysioPilates -koulutuksen saanut fysioterapeutti. Pilates puolestaan on Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä, jonka tavoitteena on kehittää voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Pilates perustuu kehon keskustan hallintaan, jota kautta vahvistetaan kehon syviä lihaksia. FysioPilatesharjoittelu vahvistaa erityisesti keskivartalon lihaksia, kehittää tasapainoa, parantaa liikkuvuutta ja ryhtiä sekä kehonhallintaa. Tunnilla liikutaan rauhalliseen tahtiin ja painotetaan liikkeiden oikeaa suorittamista. Liikkeet tehdään sekä seisten että lattiatasossa. Laji sopii kaiken kokoisille ja kuntoisille, sekä erityisen hyvin tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville.

Jooga
Jooga on rauhallista liikuntaa. Tunnin alussa virittäydytään läsnäoloon hengitys -tai rentoutusharjoituksella. Tunnilla tehdään rauhallisesti kehoa avaavia ja vahvistavia liikkeitä, jotka tasapainottavat kehoa ja mieltä. Tunnilla on lupa hengähtää ja rentoutua!

Kuntosali Ruusukortteli
Kuntosalilla vahvistetaan lihasvoimaa kuntosalilaitteita käyttäen. Yhdistyksen oman vuoron tarkoituksena on tarjota mahdollisuus tutustua kuntosalilaitteisiin ja harjoittelun periaatteisiin. Vastuuohjaaja opastaa laitteiden käytön ja säätämisen.

Kuntojumppa
Tunti koostuu lihaskuntoa, liikkuvuutta ja tasapainoa ylläpitävistä liikkeistä. Tunneilla hyödynnetään monipuolisesti eri liikuntavälineitä kuten keppejä, kuminauhoja ja pikkupainoja. Jokaisella tunnilla tehdään myös venyttelyjä ja kehonhuoltoa tukevia liikkeitä. Tunti sopii kaikille.

Kuntotasapaino
Ryhmässä tehdään helppoja lihas- ja tasapainoliikkeitä mm. tuolia hyödyntäen sekä liikkuen tilassa eri tavoin. Tasapaino kehittyy iästä riippumatta, kun sitä harjoittaa ja vahvistaa siihen käytettäviä lihaksia. Hyvä tasapaino ja lihaskunto auttavat arjen haasteissa eteenpäin.

Tuolijumppa
Hengityssairaille ja kotihappihoidossa oleville suunnattu tuolijumppa, jossa keuhkotuuletusta tehostetaan hengitysharjoituksia. Tunnilla tehdään paljon rintakehän liikkuvuutta ylläpitäviä ja ryhtiä kohentavia harjoituksia. Muita lihaksia myös venytellään ja tärkeimpien lihasryhmien voimaa harjoitetaan. Tunti on rauhallinen ja kaikki liikkeet ohjataan tekemään hengityksen tahtiin.
Kerran kuukaudessa kesto 90 min, jolloin tunnin lopuksi 30 minuutin äänimaljarentoutus.

Power Workout
Tunnilla tehdään vaihtelevasti erilaisia liikesarjoja, sekä välillä erilaisia toimintapisteitä.
Kuntoa nostavaa ja hien pintaan tuovaa musiikin tahtiin mukavaa liikkumista.
Ryhmän tason ja kunnon mukaan mennään.

Venyttely
Venyttelytunnin aikana avataan mahdollisia jännityksiä kehosta. Venyttelytunti sisältää vaihtelevasti dynaamisia ja pidempikestoisia venytyksiä läpi koko vartalon. Venytykset tehdään rauhallisesti omassa tahdissa. kaikki venytykset voidaan toteuttaa tuolia tai seinää apuna käyttäen.

Äänimaljarentoutus
Äänimaljarentoutuksen maailma vie rentoutuneeseen mielentilaan. Tunnin alussa tehdään hengitysharjoituksia ja kehon valmistelua läsnäoloon. Sen jälkeen seuraa äänimaljat rentoutuksen kera. Lopussa lempeä herättely. Mukaan tunnille kannatta ottaa kevyt viltti, pieni tyyny ja vesipullo.