Vertaisryhmät

Vertaistukea yhdistysten ryhmistä

Hengityssairautta sairastavalla on usein tarve vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen samaa sairautta sairastavan kanssa, koska sairaus tuo mukanaan monenlaisia arjen haasteita. Monelle on vapauttavaa keskustella toisten samassa tilanteessa olevien kanssa sairaudesta ja sen hoidosta, kun ei tarvitse pelätä omien läheistensä kuormittamista omilla huolilla ja sairauskokemuksilla. Vertaisryhmän jäseniä yhdistää sama elämäntilanne, kokemus tai sairaus. He jakavat ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan toistensa kanssa. Näin näkökulma omaan sairauteen saattaa laajentua. Keskustelut vertaisryhmässä ovat luottamuksellisia.
Vertaistukiryhmät kokoontuvat joko fyysisesti tai Microsoft Teams -etäyhteydellä. Ryhmätietojen yhteydessä mainitaan paikka ja vastuuhenkilö yhteystietoineen, jolta voit kysyä lisätietoja.
Etäyhteyteen tarvitaan nettiyhteys ja sähköpostiosoite. Ryhmän vetäjä lähettää sinulle linkin sähköpostiin, jota napsauttamalla pääset suoraan ryhmään. Voimme harjoitella yhteyden muodostamista myös yhdessä! Ota silloin yhteys Tuula Narvolaan, p. 040 559 6833 tai tuula.narvola@hengitysyhdistys.fi.
Tervetuloa mukaan ryhmiin!

ASTMARINKI (Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys ry)

Aikuisten keskusteluillat astmaatikoille.   Astmarinki kokoontuu keväällä kerran kuukaudessa tiistaisin klo 16.00-18.00 Helsingin Allergia- ja Astmayhdistyksen toimistolla, Pihlajatie 34, 00270 Helsinki.  Lisätietoja löydät täältä.

ASTMA- ja COPD-ryhmä

Vertaisryhmä astmaa ja/tai COPD-tautia sairastavat kohtaavat ja jakavat ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan toistensa kanssa. Näin näkökulma omaan sairauteen saattaa myös laajentua. Keskustelut vertaisryhmässä ovat luottamuksellisia.
Paikka: Kampin palvelukeskus, kerhohuone Broidi, Salomonkatu 21 B, 00100 Helsinki ja Microsoft Teams
Aika: kuukauden toinen tiistai klo 14.30-16.30
9.1., 13.2., 12.3., 9.4. ja 14.5.
Järjestäjä: Pääkaupunkiseudun Hengitys ry
Vastuuhenkilö: Tuula Narvola, 040 559 6833 tai tuula.narvola@hengitysyhdistys.fi

KAUKLAHDEN ASTMA- ja COPD- vertaisryhmä

Paikka: Kauklahden elä ja asu -seniorikeskus, Hansakartano 4, 02780 Espoo
Aika: keskiviikkoisin 13-15, 3.4., 17.4., 24.4., 15.5. ja 29.5.2024
Vastuuhenkilö: Tuula Narvola, tuula.narvola@hengitysyhdistys.fi, p. 0405596833
Koulutettu vertaisohjaaja: Maaja Anteploon

BRONKIEKTASIATAUTIA, TBM tai EDAC:ia sairastavien vertaisryhmä

Vertaisryhmässä edellä mainittuja sairauksia sairastavat kohtaavat ja jakavat ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan toistensa kanssa. Näin näkökulma omaan sairauteen saattaa myös laajentua. Keskustelut vertaisryhmässä ovat luottamuksellisia. Vertaisryhmää ohjaa koulutettu vertaisohjaaja.
Paikka muuttunut! Nykyisin se on: Kampin palvelukeskus, Salomonkatu 21 B, 00100 Helsinki / Teams
Aika: 17-18.30
9.1. Teams
13.2. Oltermannintie, Marika paikalla
12.3. Teams
9.4. Kampin palvelukeskus, kerhohuone Broidi, 2. krs
14.5. Kampin palvelukeskus, kerhohuone Broidi, 2. krs
Järjestäjä: Hengitysliitto ry
Vastuuhenkilö: Marika Kiikala-Siuko, 050 539 3071 tai marika.kiikala-siuko@hengitysliitto.fi

HOMENOKAT

Homenokat. Vertaisryhmä on tarkoitettu sisäilmasta sairastuneille henkilöille. Se on avoin kaikille. Keskustelut vertaisryhmässä ovat luottamuksellisia. Jos tulet mukaan ensimmäistä kertaa, soita ensin Sadulle. Vertaisryhmää ohjaa koulutettu vertaisohjaaja.
Paikka: Microsoft Teams
Aika: joka kuukauden toinen maanantai klo 17.30-19.30
8.1., 12.2., 11.3., 8.4. ja 13.5.

Järjestäjä: Pääkaupunkiseudun Hengitys ry
Vertaisohjaaja: Satu Riski, 040 531 9298 torstaisin 15.00-18.00 tai satu.riski@hengitysyhdistys.fi.

KEUHKOFIBROOSIA sairastavien ja läheisten vertaistapaaminen

Vertaisryhmässä keuhkofibroosia sairastavat kohtaavat ja jakavat ajatuksiaan, tunteitaan ja kokemuksiaan toistensa kanssa. Näin näkökulma omaan sairauteen saattaa myös laajentua. Keskustelut vertaisryhmässä ovat luottamuksellisia. Vertaisryhmää ohjaa koulutettu vertaisohjaaja.
Paikka: Oltermannintie 8, Helsinki ja Microsoft Teams (hybridiryhmä)
Aika: keskiviikko klo 17.00-19.00
10.1., 14.2., 13.3., 10.4., 8.5. ja 12.6.
Vertaisohjaaja: Sirpa Halmela

UNIAPNEARYHMÄ

HEHKU -hankkeen uniapneapienvalmennus. HEHKUsta tukea onnistuneeseen omahoitoon ja kuntoutumiseen. Asiantuntijana Matleena Aitasalo, Hengitysliitto.

Paikka: Microsoft Teams
Aika: maanantaisin klo 19.00-20.30
11.3., 18.3., 25.3., 8.4., 15.4., 22.4. ja 29.4.
Järjestäjä: Hengitysliitto ry ja Pääkaupunkiseudun Hengitys ry
Vastuuhenkilö: Matleena Aitasalo asiantuntija Hengitysliitto ry 044 407 7058 tai matleena.aitasalo@hengitysliitto.fi