Historia

Yhdistyksemme on perustettu vuonna 1958. Tuberkuloositilanteen takia oli tuolloin tärkeää jakaa tietoa sairaudesta. Toiminta lähti hyvin käyntiin. Yhdistys osti silloin myös Pitkäsaaresta kesäpaikan. Saarimökki myytiin 2014 huonokuntoisuuden ja vähäisen käyttöasteen vuoksi.

”Tubiyhdistys” vaihtoi vuonna 1965 nimensä Keuhkovammayhdistykseksi, joka oli käytössä vuoteen 1999 asti. Vuonna 1999 jäsenet olivat sitä mieltä, että he eivät ole mitään vammaisia. Niinpä nimeä alettiin miettiä uudelleen.

Päätös tehtiin vuonna 2000, jolloin keskusjärjestö vaihtoi nimeä, minkä myötä myös yhdistysten nimet muuttuivat. Vuodesta 2001 yhdistyksen nimenä on Kymin-Karhulan Hengitysyhdistys ry. Nyt nimi pitää tehdä tunnetuksi ja paikkakunnalla näkyväksi.

Yhdistyksen 60 – vuotisjuhla pidettiin tammikuussa 2018. Ohessa muutamia kuvia juhlasta

Juhlan avaus puheenjohtaja Matti Turunen
Puheenjohtaja Matti Turunen ja sihteeri Kirsi Snellman odottavat vieraiden saapumista
Hengitysliiton toiminnanjohtaja Markku Hyttinen palkitsee Matti Turusen ansiokkaasta toiminnasta