Vertaistuki

Ajantasaiset tiedot ryhmien toteutumisesta löydät aina tapahtumakalenterin puolelta.

Vertaistuen perusajatus on siinä, ettei ole yksin elämäntilanteessaan ongelmiensa kanssa. Samanlaisen kokemuksen omaavat ihmiset jakavat ajatuksiaan ja tukevat toisiaan.

Ryhmien vetäjät ovat Hengitysliiton kouluttamia sekä itsekin vertaisia.
Ryhmät toimivat kahvikupin ääressä keskustelupiireinä,  joissa usein asiantuntijat vierailevat alustajina tai luennoitsijoina. Tervetuloa mukaan ryhmiin!

Asbestialtistuneiden vertaisryhmä

Tällä hetkellä ryhmää ei ole, mutta asiasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä yhdistyksen puhelimeen 045 126 0597 tai sähköpostilla keskisuomi@hengitysyhdistys.fi.

Tutustu Asbestialtistuneen muistilistaan, PDF-tiedosto.

Astmaryhmä

Astmaa sairastavien vertaisryhmä kokoontuu ti 27.2. klo 18.00 ja astmaluennon jälkeen 7.5. Piippurannan klubilla, Paperitehtaankatu 1, Jyväskylä.

Harvinaisten vertaisryhmä

Harvinaisia hengityssairauksia sairastavien vertaistapaaminen keväällä Piippurannan klubilla, Paperitehtaankatu 1, 40100 Jkl. Lisätietoja yhdistyksestä p. 045 126 0597 tai Marika Kiikala-Siukolta p. 050 539 3071.

Keuhkoahtaumaryhmä

Kiinnostuksesta ryhmään voi ilmoittaa yhdistykselle sähköpostitse keskisuomi@hengitysyhdistys.fi tai puhelimitse 045 126 0597.

Sisäilmasta oireilevien vertaisryhmä

Kokoontumiset tiistaisin 6.2. ja 2.4. klo 18.00-19.30 Piippurannan klubin monitoimitilassa, Paperitehtaankatu 1, Jyväskylä, vertaisohjaajana Tiina Salminen. Lisätiedot sähköpostitse keskisuomi@hengitysyhdistys.fi tai puhelimitse 045 126 0597.

Jyväskylässä on toiminut jo vuodesta 2005 vertaistukiryhmä sisäilmasta oireileville ja sairastuneille. Kokoonnumme kerran kuukaudessa jakamaan kokemuksiamme. Monilla meistä on vaikeita terveyshaittoja. Joidenkin oireet ovat hyvin epämääräisiä, joita on usein vaikea yhdistää sisäilmaongelmiin. Sairaus aiheuttaa usein sosiaalisia sekä taloudellisia ongelmia, joita on raskasta yksin käsitellä. Ryhmässä huomaat, ettet ole yksin ongelmiesi kanssa, koska meitä on monta saman asian kohdannutta. Ryhmässä on voimaa ja on helpottavaa puhua asiasta, jota toisetkin ymmärtävät. Toivottomuuden tilalle voit löytää toivoa ja uskoa huomiseen. Olet tervetullut ryhmään.

Uniapneaa sairastavien vertaisryhmä

Uniapneaa sairastavien vertaisryhmä kokoontuu ti 16.1. ja 23.4. klo 18.00-19.30 sekä uniapnealuennon jälkeen 13.3. Piippurannan klubin moinitoimitilassa. Vertaisohjaajana Mari Sorsa. Hoitoosi liittyvissä asioissa ota yhteyttä Keski-Suomen keskussairaalan keuhkopoliklinikan puhelinnumeroon 014 269 2353.

Uniapneaa sairastavien vertaisryhmä Äänekoskella. Kokoontumisen aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin.

Voit olla yhteydessä kokemustoimijoihimme, mikäli haluat keskustella uniapneasta tai sinulla on kysyttävää, johon he pystyvät vertaisohjaajina vastaamaan.

Verkkovertaisryhmät

Hengitysliitossa toimii myös vertaisryhmiä verkossa, lisätietoa saat sähköpostilla osoitteesta verkkovertaisryhma@hengitysliitto.fi