Vertaisryhmät

Vertaistukitoimintamme tarkoituksena on tavata toisia, samassa elämäntilanteessa olevia henkilöitä, saada tietoa, vaihtaa ajatuksia ja virkistyä. Ryhmäläiset suunnittelevat itse tapaamisten ohjelmat.

Vertaistukiryhmät kokoontuvat yhdistyksen toimistolla osoitteessa Rautatienkatu 19 A, 4. krs, Lahti.

Ryhmät kokoontuvat syyskuusta toukokuuhun. (Ei kesä-elokuussa)

Astmaa sairastavien, sisäilmasta sairastuneiden tai oireilevien, homealtistuneiden ja keuhkoahtaumaa (KAT) sairastavien yhteinen vertaistukiryhmä

Joka kuukauden toinen tiistai kello 13.30.

Sisäilmasta/homeista sairastuneiden/oireilevien ryhmänvetäjänä toimii Erkki Hartikainen, 050 337 7785.  Erkiltä voi kysyä neuvoa erilaisissa sisäilmaan liittyvissä  ongelmissa, ja hän tekee myös kotikäyntejä tarvittaessa.

Astma- ja KAT- ryhmien vetäjänä toimii Annette Lakaniemi, 041 502 1320.

Tapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Tervetuloa!

UNIKLUBI, uniapneaa sairastavien vertaistukiryhmä

Toiminnan tarkoituksena on tavata toisia uniapneaa sairastavia, saada tietoa sairaudesta ja esimerkiksi apapin käytöstä ja vaihtaa ajatuksia samassa elämäntilanteessa olevien kanssa.

Kokoontumiset:

Joka kuukauden 3. tiistai klo 17.00.

Tapaamisiin ei tarvitse ilmoittautua erikseen. Tervetuloa!

Harvinaiset Hengityssairaudet

Harvinaisten hengityssairauksien vertaisryhmä on tarkoitettu harvinaista keuhkosairautta sairastaville ja heidän läheisilleen. Vertaisryhmässä kokemusten jakaminen on tasavertaista ja luottamuksellista.

Harvinaisia keuhkosairauksia ovat muun muassa alfa-1-antitrypsiinin puute, bronkiektasiatauti, keuhkofibroosin eri muodot, keuhkosarkoidoosi, primaarinen siliaarinen dyskinesia, Kartagenerin oireyhtymä ja trakeobronkomalasia/EDAC.

Tietoja Etelä-Suomen alueen diagnoosikohtaisten vertaisryhmien tapaamisista ja Hengitysliiton valtakunnallisista vertaistapaamista antaa Hengitysliiton harvinaistoiminnan suunnittelija Marika Kiikala-Siuko, 050 539 3071,  marika.kiikala-siuko@hengitysliitto.fi.

Harvinaisten ryhmän vetäjänä aloittaa syksyllä 2023 Mervi Varjola. Kokoontumiset 2 kertaa syksyllä ja 2 kertaa keväällä. Syksyn tapaamisajat: ti 26.9.2023 ja ti 28.11.2023 klo 17. Ilmoittautumiset toimistolle.

Pelikerho

Kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona, markkinakahvien jälkeen, kokoontuu pelikerho toimistolla klo 13-15.

Peleinä Jazzy, Alfapet, Trivial Pursuit tai korttipelit.

Vetäjänä Kari Jokimies.