Suomi hyväksyi uudet lääkkeet kystisen fibroosin hoitoon

Uudet lääkkeet vaikeaan sairauteen tulevat tarpeeseen.

Sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva lääkkeiden hintalautakunta hyväksyi torstaina 4.2.2021 korvattavuushakemukset neljälle uudelle lääkkeelle kystisen fibroosin hoitoon. Päätöksen myötä kystistä fibroosia (CF) sairastavien hoitoon on odotettavissa merkittäviä parannuksia Suomessa.

Suomen CF-yhdistys kiittää neuvotteluosapuolia siitä, että lääkkeiden hintalautakunta päätyi nyt eri kannalle kuin aikaisemmilla käsittelykierroksilla maaliskuussa ja syyskuussa 2020. Päätöksen myötä Suomessakin kystistä fibroosia sairastaville voidaan tarjota lääkehoitoa, joka on ollut saatavilla useimmissa muissa läntisen Euroopan maissa jo useita vuosia.

– Tällä päätöksellä turvataan hyvinvointivaltiossamme vihdoin myös kystistä fibroosia sairastavien oikeutta elämään. Valmisteiden hyväksyminen korvattavuuden piiriin on merkkipaalu kystisen fibroosin hoidossa Suomessa. Päätös muuttaa ratkaisevasti monen sairastavan tulevaisuudennäkymät ja merkitsee heille terveempää ja pidempää elämää, Suomen CF-yhdistyksen puheenjohtaja Leena Virtanen toteaa.

Kystinen fibroosi on vakava, etenevä, synnynnäinen ja parantumaton monielinsairaus, jota sairastaa Suomessa noin sata henkilöä. Elimistöön kertyvän sitkeän liman vuoksi erityisesti keuhkojen toiminta heikentyy asteittain. Suomessa on tähän mennessä tehty keuhkonsiirtoja 18 CF-sairastavalle. Tälläkin hetkellä Suomessa useampi CF-sairastava odottaa elinsiirtojonossa. Uudet lääkkeet kystisen fibroosin hoitoon tulevat monelle kreivin aikaan.

Vuodesta 2012 amerikkalainen lääkeyritys Vertex on tuonut markkinoille uusia modulaattorilääkkeitä, joiden avulla pystytään ensi kertaa vaikuttamaan sairauden perussyyhyn eli parantamaan solujen toimintaa ja näin pysäyttämään vaurioiden eteneminen. Hintalautakunnan päätöksen myötä Suomessa voidaan jatkossa korvata hoito Kalydeco, Kaftrio, Orkambi ja Symkevi -nimisillä lääkkeillä.

Uusimman ja tehokkaimman Kaftrio-lääkkeen avulla CF-sairastavien terveydentila, kunto, työkyky ja elämänlaatu ovat kohonneet merkittävästi. CF-sairastavien eliniän odote on tähän asti ollut huomattavasti muuta väestöä lyhyempi, noin 40 vuotta, mutta Kaftrion on arvioitu pidentävän elinikää yli 20 vuodella merkittävästi terveempänä.

Suomen CF-yhdistys kiittää kaikkia, jotka työllään ja sanoillaan ovat tukeneet yhdistystä neljän 4.2.2021 hyväksytyn lääkkeen saatavuudessa. Arviolta 60-70 % suomalaisista potilaista sopii niiden käyttäjiksi.

CF-tutkimus ja -järjestöt kaikkialla jatkavat työtä, kunnes jokaisella CF-sairastavalla on sairauteen tehoava lääke käytössään.

Aiheesta muualla:

Yle: Kystisen fibroosin hoitoon neljä uutta lääkettä Suomessa: ”terveempää ja pidempää elämää”

Svenska Yle: Läkemedel mot cystisk fibros godkänt i Finland – ”Det betyder att vår son får rätt att leva”, säger treårings pappa