Kansainvälinen astmapäivä 7.5.2024

Ajankohta: 07.05.2024

Käytännön vinkkejä hyvään arkeen astmaa sairastaville

Pohjois-Karjalan Hengitysyhdistys kannustaa astmaa sairastavia päivittämään tietonsa omasta hoidostaan ajan tasalle kansainvälisenä astmapäivänä 7.5.-24

Astmaan voi sairastua missä iässä tahansa lapsesta varttuneempaan aikuisikään asti. Astmaa sairastaa joka kymmenes aikuisiässä oleva suomalainen. Hyvä arki muodostuu oikeasta lääkityksestä ja järkevistä elintavoista.

– Mitä kauemmin omasta diagnoosista ja seurantakäynnistä terveydenhuollossa on kulunut, sitä varmemmin jokin hoitokäytäntö on muuttunut, Pohjois-Karjalan Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Heimo Tiittanen kertoo.

– 14.5. klo 13.00 kokoustila ”Helmessä” on kaikille avoin tilaisuus tulla kuuntelemaan lääkärin ja terveydenhoitajan viimeisimmät tiedot astman hoitoon liittyvissä asioissa.

– Hengitysliiton suositusta oppaasta on juuri saatu uusi, 4. päivitetty painos. Siinä kerrotaan esimerkiksi, että terveyskeskukset eivät enää yleensä kutsu seurantakäynneille ja lääkitysohjeissakin on muutoksia, hän jatkaa.

Järkevien elintapojen pohjalla on usein säännölliset liikuntatottumukset. Pohjois-Karjalan Hengitysyhdistys tarjoaa astmaa sairastaville vertaistuen lisäksi liikuntaryhmiä:

• Bocciaa
  • Keilakerho
  • 4.6. Vertais- ja liikuntapäivän ”Höytiäisen Helmeen”, bussikuljetuksella.
  • 26.8. ”Ilmanpäivän” puistojumppa/Asahia Ilosaaressa.

Ryhmien kokoontumisesta saa lisätietoa Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Heimo Tiittaselta,

0500 379499 tai ht@saunalahti.fi sekä tietysti yhdistyksen verkkosivuilta www.hengitysyhdistys.fi/pohjoiskarjala.

Hengitysliitto järjestää 7.5. kello 18–19 Astman oireeton arki -verkkoluennon. Luennolla kuulet ajankohtaista tietoa astman hoidosta ja lääkityksestä. Lue lisää ja katso ohjeet osallistumiseen Hengitysliiton tapahtumakalenterista.

Lisätietoja:

Heimo Tiittanen