Yhdistys

Oulaisten Seudun Hengitysyhdistys ry on perustettu vuonna 1942 ja se on yksi Hengitysliiton jäsenyhdistyksistä. Yhdistyksemme toimialueeseen kuuluvat Haapavesi, Kärsämäki, Merijärvi, Oulainen, Pyhäjärvi, Pyhäntä ja Siikalatva. Kärsämäellä toimii Silmutoimikunta, joka järjestää monipuolista toimintaa, kuten liikunnallisia tapahtumia, luentoja ja retkiä.

Tavoitteenamme on edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä hyvää elämää ja toimia edunvalvojana ja tukijärjestönä. Yhdistyksen toiminnan painoalueet ovat hengitysterveyden edistäminen, hengityssairauden hyvä hoito, edunvalvonta ja vertaistoiminta.

Toiminnan perusta lähtee usein omasta sairauskokemuksesta ja halusta tehdä vapaaehtoistyötä hengityssairaiden parissa. Yhdistystoiminta tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden vaikuttaa ja toimikentässä löytyy jokaiselle halukkaalle sijansa.

Historiaa

Vuonna 1942 perustettiin Oulaisten Parantolan Potilasyhdistys helpottamaan tuberkuloosipotilaiden elämää ja parantamaan heidän elämänlaatuaan.

Sosiaaliturvan parantuessa ja sairaalassaoloajan lyhentyessä yhdistystoiminta siirtyi pois sairaalasta. Vuosien saatossa nimeä on muutettu aikaan sopivammaksi useamman kerran.

Nimihistoriaa

• Tuberkuloosipotilaiden Liitto 1942