Regler

1 § NAMN, HEMORT OCH VERKSAMHETSOMRÅDE

Föreningens namn är  Vaasan Seudun Hengitysyhdistys ry, Vasanejdens Andningsförening rf.

Föreningens hemort är Vasa.

Föreningen verkar inom Vasa, Malax, Korsholm, Kristinestad, Kaskö, Korsnäsin, Närpes, Laihela och Vörå kommuner.

Föreningen kan för lokal verksamhet grunda Silmu-kommittéer eller andra oregistrerade lokalkommittéer.

Föreningen är finskspråkig, men använder i sin verksamhet också svenska.

2 § VERKSAMHETENS MÅL

Föreningens mål är att som medlem i Andningsförbundet främja de andningssjukas och deras anhörigas livskvalitet och jämlikhet som kommunbor samt verka för en hälsosam livsmiljö.

3 § FÖRENINGENS UPPGIFTER

Föreningen har till uppgift att verka för förebyggande, behandling och rehabilitering av andnings­sjukdomar och tuberkulos, att verka som intressebevaknings- och expertorganisation för andnings­sjuka och personer som insjuknat i tuberkulos samt att lokalt samarbeta med beslutsfattare och myndigheter samt handikapp-, folkhälso- och andra frivilliga medborgarorganisationer.

För att fylla sitt ändamål

• verkar föreningen initiativrikt och aktivt för att förebygga andningssjukdomar och tuberkulos samt för att trygga och utveckla vården och rehabiliteringen av andningssjuka och personer som insjuknat i tuberkulos samt annan service,
  • uppmuntrar föreningen andningssjuka och personer som insjuknat i tuberkulos samt deras anhöriga att organisera sig och att delta i frivillig samhällsaktivitet,
  • organiserar föreningen utbildnings-, informations-, rådgivnings-, motions- och annan service, samt uppmuntrar till främjande av hälsan och verksamhet med kamratstöd
  • främjar föreningen medlemmarnas samhörighet, deras sociala umgänge samt rekreations- och kulturintressen; och
  • tar föreningen initiativ till förbättring av livsmiljön inom sitt område.

4 § EKONOMISK VERKSAMHET

Föreningen kan ta emot bidrag, donationer och testamenten, organisera penninginsamlingar, lotterier och bedriva kioskhandel samt inkvarterings- och förplägnadsrörelse, äga fastigheter och värdepapper samt bedriva annan anskaffning av medel som stöder dess verksamhetsidé.

Föreningen kan till stöd för medlemstjänsterna också idka en sådan näring eller förvärvsverksamhet som i övrigt direkt hänför sig till förverkligandet av föreningens syfte.

5 § FÖRENINGENS MEDLEMMAR

Medlemmarna godkänns av föreningens styrelse. Till ordinarie medlem i föreningen kan antas en person som har fyllt 15 år och som godkänner föreningens stadgar. En person kan som ordinarie medlem endast höra till en i dessa stadgar avsedd förening.

En person kan som andrahandsmedlem tillhöra en annan andningsförening. Då betalar han eller hon till den föreningen samma medlemsavgift som föreningens ordinarie medlem, men saknar rösträtt.

Till barnmedlem kan med vårdnadshavares samtycke godkännas ett barn som inte fyllt 15 år. En barnmedlem har yttranderätt vid föreningens möten, men inte rösträtt.

Till understödande medlem i föreningen kan ansluta sig registrerade föreningar, stiftelser eller offentligrättsliga samfund, som godkänner föreningens stadgar. En understödande medlem har inte rösträtt.

Föreningen kan till hedersmedlem kalla en medlem som har verkat aktivt eller någon annan synnerligen meriterad person. En hedersmedlem har inte rösträtt. En ordinarie medlem som godkänns som hedersmedlem i föreningen, bibehåller sin rösträtt.

6 § MEDLEMSRÄTTIGHETER

Medlemmarna har en likvärdig rätt att få information om föreningens verksamhet, att delta i beslutsfattandet och att bli invalda i föreningens beslutande och andra organ. Förbundets och föreningens funktionärer kan inte väljas till medlemmar i föreningens styrelse eller till föreningens revisor och inte heller till verksamhetsgranskare.

En medlem har rätt att ta initiativ för att utveckla föreningens verksamhet, för att söka nya verksamhetsformer eller för att effektivisera en resultatrik verksamhet. Styrelsen skall behandla sakligt framlagda initiativ och redogöra vid föreningens möten för de åtgärder som den har vidtagit på basis av dem.

7 § MEDLEMSSKYLDIGHETER

En medlem betalar årligen en av höstmötet fastställd medlemsavgift. En understödande medlem betalar en av föreningen fastställd understödsavgift. En barnmedlem och en hedersmedlem betalar inte någon medlemsavgift.

8 § UTTRÄDE OCH UTESLUTNING UR FÖRENINGEN

En medlem har rätt att utträda ur föreningen genom att skriftligt meddela detta till föreningens styrelse eller till dess ordförande eller vid föreningens möte för införande i protokollet. Utträdet träder i kraft omedelbart.

En medlem anses ha utträtt om han/hon trots uppma­ning inte har betalat sin medlemsavgift före utgången av följande kalenderår.

Föreningens styrelse kan utesluta medlem, om denna

1. har underlåtit att uppfylla de skyldigheter som han/hon förbundit sig till genom att ansluta sig som medlem i föreningen,
  2. har genom sitt förfarande i föreningen eller utanför denna på ett ansenligt sätt skadat föreningen; eller
  3. inte längre fyller de i lagen eller i föreningens stadgar angivna villkoren för medlemskap.

Om orsaken till uteslutning är någon annan än underlåtelse att betala medlemsavgiften, skall en medlem reserveras tillfälle att bli hörd innan beslut om uteslutning fattas.

En medlem har rätt att inom en månad efter att ha fått kännedom om uteslutningsbeslutet bringa det till behandling vid föreningens möte. Ärendet skall behandlas senast vid föreningens följande stadgeenliga möte.

9 § FÖRENINGENS FÖRVALTNING

Föreningens beslutanderätt utövas av dess medlemmar vid föreningens möten. Medlemmarna kan också utöva beslutanderätten per post eller med hjälp av telekommunikation eller andra tekniska hjälpmedel före mötet eller under mötets gång, på det sätt som föreningens styrelse närmare besluter. Detta måste omnämnas i mötes-kallelsen.

Föreningens verkställande organ är dess styrelse. Dess uppgift är att sköta föreningens ärenden på det sätt som bestäms i föreningslagen.

10 § FÖRENINGENS MÖTEN

Föreningens stadgeenliga vårmöte hålls senast i april och dess stadgeenliga höstmöte senast i december.

Föreningen skall hålla ett extra möte när föreningens möte så beslutar eller när styrelsen anser att det finns anledning till det eller om minst en tiondel av föreningens röstberättigade medlemmar kräver det för behandling av ett av dem meddelat ärende.

Rösträtt vid föreningens möten har föreningens ordinarie medlemmar. Medlemmarna skall meddelas om mötet minst en vecka före mötet per post, e-post, textmeddelande eller publiceras i en dagstidning som utkommer inom föreningens verksamhetsområde.

Om utnyttjande av föreningens rösträtt i förbundsomröstning finns mera detaljerade bestämmelser i Andningsförbundet rf:s stadgar.

11 § STADGEENLIGA MÖTEN

Det stadgeenliga vårmötet har till uppgift att

–      fastställa verksamhetsberättelsen och bokslutet för föregående år och att besluta om ansvarsfrihet,

–      granska verksamhetsplanen och budgeten för det innevarande året; och

–      behandla övriga ärenden som förberetts av styrelsen och som omnämnts i möteskallelsen.

Det stadgeenliga höstmötet har till uppgift att

–      besluta om medlemsavgiften,

–      godkänna verksamhetsplanen och budgeten för det kommande året,

–      välja föreningens ordförande och styrelse vart annat år och revisor eller verksamhetsgranskare varje år; samt

12 § STYRELSE

Till föreningens styrelse hör förutom ordföranden 4–10 ledamöter som väljs för två kalenderår i sänder.

Styrelsen väljer inom sig en vice ordförande och utnämner en sekreterare.

Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden och vid dennas förhinder av vice ordföranden och är beslutför, när utöver ordföranden eller vice ordföranden minst hälften av styrelsens ledamöter är närvarande.

Man kan oavbrutet bli vald till styrelsemedlem för högst åtta (8) år.

13 § STYRELSENS UPPGIFTER

Styrelsen har till uppgift att enligt föreningslagens stadgar

–      ansvara för föreningens verksamhet och att leda den, ansvara för föreningens ekonomi och anordnandet av ekonomiförvaltningen,

–      anta och utesluta medlemmar,

–      förbereda de ärenden som skall behandlas vid föreningens möten och verkställa dem,

–      tillsätta behövliga kommittéer,

–      välja personer som i samarbetsorgan och andra samfund representerar föreningen; samt

–      anställa och avskeda arbetstagare på föreningen och med en arbetstagare komma överens om hans/hennes uppgifter.

14 § REVISOR ELLER VERKSAMHETSGRANSKARE

Höstmötet väljer för ett kalenderår en revisor eller verksamhetsgranskare och suppleant för denna. Vid valet skall beaktas arten och omfattningen av föreningens verksamhet.

15 § TECKNING AV FÖRENINGENS NAMN

Föreningens namn tecknas av styrelsens ordförande eller vice ordförande och sekreterare eller av någon annan av styrelsen fastställd person, alltid två tillsammans.

16 § AVSLUTNING AV RÄKENSKAPERNA

Föreningens verksamhets- och räkenskapsperiod är ett kalenderår. Bokslutet samt de handlingar som hänför sig till räkenskaperna och förvaltningen skall före utgången av februari följande år överlämnas till revisorn eller verksamhetsgranskaren, som skall avge en revisionsberättelse senast den 15 mars.

17 § ÄNDRING AV STADGARNA

Ändringar kan göras i dessa stadgar om det har omnämnts i möteskallelsen och om minst 3/4 av de vid mötet avgivna rösterna understöder ändringarna. Före stadgeändringen behandlas i patent- och registerstyrelsen skall ett utlåtande inhämtas av förbundets förbundsstyrelse.

18 § UPPLÖSNING AV FÖRENINGEN

Om föreningen upplöses, skall dess medel överlämnas till förbundet för att användas i regional verksamhet inom den förenings verksamhetsområde som upplöses.

Om förbundet har upplösts, överlämnas föreningens medel till den, som förbundets medel har anvisats till.

Beslut om upplösning av föreningen skall fattas vid två på varandra följande möten med minst 3/4 majoritet av de i omröstningen avgivna rösterna, och det skall vara minst en månads mellanrum mellan dessa möten.

19 § IKRAFTTRÄDANDE

Dessa stadgar träder i kraft 1.3.2017.

Vid tillämpningen av dessa stadgar iakttas föreningslagens bestämmelser.

20 § BEVILJADE MEDLEMSRÄTTIGHETER

De medlemsrättigheter som har beviljats innan dessa stadgar har godkänts kommer att bestå.