Yhdistys

Napapiirin Hengitysyhdistys on perustettu vuonna 1951, ja sen tarkoituksena on edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja yhdenvertaisuutta kansalaisina sekä toimia terveellisen elinympäristön puolesta.

Yhdistys on Hengitysliiton paikallisyhdistys. Yhdistyksen toimialueeseen kuuluu 13 Lapin kuntaa: Enontekiö, Kemijärvi, Kittilä, Kolari, Muonio, Pelkosenniemi, Pello, Posio, Ranua, Rovaniemi, Salla, Savukoski, Sodankylä. Yhdistyksessä on noin 255 jäsentä.

Vuoden 2012 alusta Kolarin, Muonion ja Pellon kunnat siirtyvät Länsi-Lapin Hengitysyhdistyksen alueesta Napapiirin Hengitysyhdistyksen toimialueeseen.

Yhdistyksen Silmutoimikunnat ovat Kemijärvellä ja Sodankylässä.

Keskuspaikkana on Rovaniemi. Yhdistyksen toimisto on osoitteessa Pekankatu 8 B 15, 96200 Rovaniemi.