Astmasta voi ja pitää uskaltaa kysyä

Astmaan voi sairastua missä iässä tahansa. Moni sairastaa sitä vuosikymmeniä. Jokaisen sairastavan on hyvä osata ottaa puheeksi mieltä askarruttavat kysymykset, sillä ajan saatossa hoidot kehittyvät ja omat tottumukset muuttuvat.

Astman hoidon tavoitteena on oireeton arki. Hyvä hoitotasapaino on mahdollista saavuttaa, jos lääkitys on ajan tasalla ja omahoidon rutiinit ovat sairastavalla hallussa. Vertaisryhmissä jaetaan usein kokemustietoa ja keskustellaan sairauden herättämistä tunteista. Sen rinnalle tarvitaan myös terveydenhuoltoalan ammattilaisten ohjausta lääkkeenottotekniikoista ja elintavoista.

• Toivottavasti uudet suositukset entistä henkilökohtaisemmasta hoidosta ja yksilöllisemmästä omahoidon ohjauksesta toteutuvat nyt käytännössä.
  • Hengitysyhdistyksemme tukee sairastavia järjestämällä vertaisryhmiä ja jakamalla tietoa potilaistaidoista, jotka auttavat ottamaan omaa sairautta koskevia mietteitä puheeksi myös vastaanottokäynnillä. Tulemme mielellämme myös itse jakamaan kokemustietoa terveydenhuoltoalan ammattilaisille hengitysyhdistyksemme tarjoamasta tuesta, jotta he osaavat neuvoa sairastavia laajemmin.
  • Korona-aikana toimimme viranomaisten antamien suositusten mukaisesti. Liikunta on tärkeä osa astmaa sairastavan omahoitoa.
  • Yhdistyksemme liikuntaryhmiin pääsee mukaan tutustumaan matalalla kynnyksellä. Tervetuloa mukaan! Ryhmien kokoontumisesta löydät tietoa kotisivuilta.

Lisätietoja:

Muhoksen Hengitysyhdistys