Astmaa sairastava on oman sairautensa paras asiantuntija

Maailman astmapäivää vietetään 2.5.2023. Muhoksen Hengitysyhdistys haluaa muistuttaa, että hyvän hoitotasapainon voi saavuttaa oikealla lääkityksellä ja järkevillä elintavoilla.

Astman hoidossa tavoitteena on löytää hyvä hoitotasapaino eli saavuttaa sairastuneelle mahdollisimman oireeton elämä. Astmaa sairastava tarvitsee tietoa sairaudesta, lääkityksestä sekä omaa sairauttaan pahentavista tekijöistä, jotta hän pystyy tekemään hoitoonsa liittyviä päätöksiä.

– Liikunta on tärkeä osa astman omahoitoa. Se lievittää sairauden oireita ja parantaa rasituksensietokykyä.

– Omahoitoon kuuluu myös astman säännöllinen seuranta sekä itselle sopiva ja lääkärin ohjeiden mukainen lääkitys.

Astmaa sairastavalla on hyvä olla käytössä keuhkoputkia avaava lääke oireiden helpottamiseksi tarpeen mukaan.

1.4.2023 apteekkien lääkevaihto laajeni koskemaan myös hengityssairauksien hoitoon tarkoitettuja hengitettäviä lääkkeitä. Lääkevaihto toimii niin, että reseptilääkkeitä noudettaessa lääke on mahdollista vaihtaa apteekissa reseptille kirjoitetun lääkemääräyksen mukaisesti toisen valmistajan tuottamaan, edullisempaan lääkkeeseen.

– Kannustamme kaikkia astmaa sairastavia ottamaan lääkevaihdon rohkeasti puheeksi esimerkiksi apteekissa käynnin yhteydessä.

– Samalla kannattaa pyytää ohjausta lääkkeenottotekniikassa. Omat rutiinitkin on hyvä välillä tarkistuttaa.

Hengitysliitto järjestää maailman astmapäivänä 2.5. Aikuisen astman erilaiset tyypit -luennon. Luennolla keuhkosairauksien ylilääkäri Leena Tuomisto kertoo astman alatyypeistä sekä siitä, miksi ne on hyvä tunnistaa ja miten niitä voidaan hoitaa.

Tarkemmat tiedot ja ohjeet osallistumiseen löytyvät Hengitysliiton tapahtumakalenterista.

Lisätietoja:
muhos@hengitysyhdistys.fi

Hengitysliitto
80 vuotta työtä sen puolesta, että Suomessa on hyvä hengittää.