9.5.2024

Praktiska vinkar för en astmatikers goda vardag

Västra Nylands Andningsförening uppmuntrar alla astmatiker att på den internationella astmadagen 7.5. uppdatera sin kunskap om den egna behandlingen.

Man kan insjukna i astma i vilken ålder som helst, allt ifrån barndomen till den mogna vuxenåldern. Var tionde vuxen finländare lider av astma. En god vardag består av en korrekt medicinering och förnuftiga levnadsvanor.

– Ju längre tid det gått sedan sjukdomen diagnostiserades och det senaste uppföljningsbesöket i hälsovården, desto säkrare är det, att någon vårdpraxis förändrats, berättar Markku Kairajärvi, Västra Nylands Andningsförenings ordförande .

– Den 4. uppdaterade upplagan av Andningsförbundets populära guide har nyligen utkommit. I den berättas bland annat om, att hälsocentralerna i allmänhet inte längre kallar till uppföljningsbesök, och att det också gjorts förändringar i medicineringsanvisningarna, fortsätter hen.

Regelbundna motionsvanor utgör ofta grunden för förnuftiga levnadsvanor. Västra Nylands Andningsförening erbjuder förutom kamratstöd också motionsgrupper för astmatiker:

Andningsförbundet anordnar 7.5. klockan 18–19 webbföreläsningen Astman oireeton arki. På föreläsningen får du aktuell information om behandling och medicinering av astma.

Tilläggsuppgifter: www.hengitysliitto.fi

3.5.2024

Käytännön vinkkejä hyvään arkeen astmaa sairastaville

Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistys kannustaa astmaa sairastavia päivittämään tietonsa omasta hoidostaan ajan tasalle kansainvälisenä astmapäivänä 7.5.

Astmaan voi sairastua missä iässä tahansa lapsesta varttuneempaan aikuisikään asti. Astmaa sairastaa joka kymmenes aikuisiässä oleva suomalainen. Hyvä arki muodostuu oikeasta lääkityksestä ja järkevistä elintavoista.

– Mitä kauemmin omasta diagnoosista ja seurantakäynnistä terveydenhuollossa on kulunut, sitä varmemmin jokin hoitokäytäntö on muuttunut, Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Markku Kairajärvi kertoo.

– Hengitysliiton suositusta oppaasta on juuri saatu uusi, 4. päivitetty painos. Siinä kerrotaan esimerkiksi, että terveyskeskukset eivät enää yleensä kutsu seurantakäynneille ja lääkitysohjeissakin on muutoksia, hän jatkaa.

Järkevien elintapojen pohjalla on usein säännölliset liikuntatottumukset.

Ryhmien kokoontumisesta saa lisätietoa Hengitysyhdistyksen sihteerin kautta lansiuusimaa@hengitysyhdistys.fi  sekä tietysti yhdistyksen verkkosivuilta https://www.hengitysyhdistys.fi/lansiuusimaa/

Hengitysliitto järjestää 7.5. kello 18–19 Astman oireeton arki -verkkoluennon. Luennolla kuulet ajankohtaista tietoa astman hoidosta ja lääkityksestä. Lue lisää ja katso ohjeet osallistumiseen Hengitysliiton tapahtumakalenterista.

Lisätietoja:

Markku Kairajärvi
puh: 040 030 5119

tai
lansiuusimaa@hengitysyhdistys.fi

5.3.2023

Katupöly kulkeutuu myös sisätiloihin – muista suojata itsesi

Katupöly heikentää ilmanlaatua keväisin 3–6 viikon ajan. Onneksi katupölyltä voi suojautua kotikonstein monella tapaa.

Katupöly aiheuttaa keväisin monelle meistä hengitystieoireita, kuten hengenahdistusta, limaisuutta, yskää ja nenän vuotamista. Se on yhteydessä myös lisääntyneeseen lääkityksen tarpeeseen. Erityisesti hengityssairauksia sairastavien kannattaa olla tarkkana oman hyvinvointinsa suhteen.

– Vältä liikkumista ongelma-alueilla pahimpaan katupölyaikaan. Vilkasliikenteisimmät kadut pölyävät eniten. Korona-aikana tutuksi tulleista kasvomaskeista voi olla apua suojautumisessa, länsiuudenmaan hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Markku Kairajärvi kertoo.

Katupölyssä on sekä karkeita hiukkasia että pienhiukkasia. Nykytiedon mukaan pienhiukkaset ovat haitallisin hiukkasryhmä ja merkittävin terveyteen vaikuttava ympäristöaltiste.

– Moni ihminen viettää suuren osan päivästään sisätiloissa. Katupölyn sisältämät epäpuhtaudet ovat niin pieniä, että ne voivat kulkeutua ilmanvaihdon kautta sisälle kotiin. Meidän hengitysyhdistyksemme suosittaa tutustumaan Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan vinkkeihin, miten kannattaa asentaa hiukkassuodattimia omaan kotiin ja autoon, puheenjohtaja Markku Kairajärvi kommentoi.

– Vinkit löytyvät verkosta www.hengitysliitto.fi. Sieltä löytyy tiedot myös sisäilmaneuvontapuhelimesta, johon voi soittaa ihan tavallisen puhelun hinnalla, hän jatkaa.

Muista ainakin nämä asiat:

• Vältä liikkumista ulkosalla pahimpiin ruuhka- ja katupölyaikoihin.
  • Vältä ikkunatuuletusta katupölyaikaan.
  • Asenna pölysuodatin tuuletusikkunaan.
  • Jos sairastat hengitys- tai sydänsairautta tai sinulla on allergioita, pidä mukana lääkärin määräämä lääkitys, kun ilmanlaatu heikkenee.

Lisätiedot:
Markku Kairajärvi