Länsi-Uudenmaan Hengitysyhdistys
5.3.2023

Katupöly kulkeutuu myös sisätiloihin – muista suojata itsesi

Katupöly heikentää ilmanlaatua keväisin 3–6 viikon ajan. Onneksi katupölyltä voi suojautua kotikonstein monella tapaa.

Katupöly aiheuttaa keväisin monelle meistä hengitystieoireita, kuten hengenahdistusta, limaisuutta, yskää ja nenän vuotamista. Se on yhteydessä myös lisääntyneeseen lääkityksen tarpeeseen. Erityisesti hengityssairauksia sairastavien kannattaa olla tarkkana oman hyvinvointinsa suhteen.

– Vältä liikkumista ongelma-alueilla pahimpaan katupölyaikaan. Vilkasliikenteisimmät kadut pölyävät eniten. Korona-aikana tutuksi tulleista kasvomaskeista voi olla apua suojautumisessa, länsiuudenmaan hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Markku Kairajärvi kertoo.

Katupölyssä on sekä karkeita hiukkasia että pienhiukkasia. Nykytiedon mukaan pienhiukkaset ovat haitallisin hiukkasryhmä ja merkittävin terveyteen vaikuttava ympäristöaltiste.

– Moni ihminen viettää suuren osan päivästään sisätiloissa. Katupölyn sisältämät epäpuhtaudet ovat niin pieniä, että ne voivat kulkeutua ilmanvaihdon kautta sisälle kotiin. Meidän hengitysyhdistyksemme suosittaa tutustumaan Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvonnan vinkkeihin, miten kannattaa asentaa hiukkassuodattimia omaan kotiin ja autoon, puheenjohtaja Markku Kairajärvi kommentoi.

– Vinkit löytyvät verkosta www.hengitysliitto.fi. Sieltä löytyy tiedot myös sisäilmaneuvontapuhelimesta, johon voi soittaa ihan tavallisen puhelun hinnalla, hän jatkaa.

Muista ainakin nämä asiat:

• Vältä liikkumista ulkosalla pahimpiin ruuhka- ja katupölyaikoihin.
  • Vältä ikkunatuuletusta katupölyaikaan.
  • Asenna pölysuodatin tuuletusikkunaan.
  • Jos sairastat hengitys- tai sydänsairautta tai sinulla on allergioita, pidä mukana lääkärin määräämä lääkitys, kun ilmanlaatu heikkenee.

Lisätiedot:
Markku Kairajärvi