Tee ympäristöteko puhtaan ilman puolesta katupölyaikaan

Imatran Seudun Hengitysyhdistys haastaa yhdistykseen kuuluvat Lappeenrannan, Lemin, Luumäen, Parikkalan, Rautjärven, Ruokolahden, Savitaipaleen ja Taipalsaaren paikkakuntien asukkaat 6 vaikuttavaan tekoon ympäristön puolesta.

Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen, minkälaista ilmaa hengitämme.

– Imatran Seudun Hengitysyhdistys haluaa etenkin näin katupölyaikaan haastaa Etelä-Karjalan paikkakuntien asukkaat 6 vaikuttavaan tekoon ympäristön puolesta, Imatran Seudun Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Liisa Sivonen sanoo.

Säävaihteluiden myötä ensimmäiset havainnot katupölystä voidaan tehdä pääkaupunkiseudulla jo helmikuussa. Muualla Suomessa kadut pöllyävät vasta kuukautta tai paria myöhemmin. Jokainen voi saada oireita katupölystä, ja katupöly lisää etenkin hengitysteiden kuormitusta.

Ilmanlaatuun voi vaikuttaa ja katupölyn syntymistä ehkäistä esimerkiksi käyttämällä julkista liikennettä ja kävelemällä tai pyöräilemällä lyhyet matkat.

– Liikunta on muutenkin hyvästä, kannattaa mennä erityisesti puistoihin tai metsään. Se parantaa elämänlaatua ja auttaa jaksamaan arjessa, hengitysyhdistyksen Asahi-terveysliikunnan ohjaaja kertoo.

– Muistetaan myös polttaa puuta puhtaasti ja ollaan savuttomia, Liisa Sivonen jatkaa.

Näin sää- ja ilmastoriskejä voi ehkäistä omassa arjessa:

1. Poltan puuta puhtaasti
  2. Vietän aikaa luonnossa ja altistun luonnon hyville mikrobeille
  3. Valitsen useammin kasvisruokaa.
  4. Lisään kävelyä, pyöräilyä ja julkisen liikenteen käyttöä.
  5. Tunnistan kuumahaitat. Ehkäisen ja vähennän niitä omilla toimillani helleaikaan.
  6. Olen savuton ja kannustan siihen myös muita.

Lue lisää sää- ja ilmastoriskien ehkäisystä Hengitysliiton ”Uutta ilmassa” -ohjelmasta.