Mäntyharjun Seudun Hengitysyhdistys

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää.

Tervetuloa Mäntyharjun Seudun Hengitysyhdistyksen kotisivuille! Yhdistys tarjoaa kaikille kiinnostuneille, hengityssairaille ja heidän läheisilleen yhteisön osallistua ja vaikuttaa. Yhdistykseemme kuuluu yli 100 jäsentä. Toimimme Mäntyharjun ja Pertunmaan alueella. Tule mukaan nuorekkaaseen yhdistykseen ja osallistu monipuoliseen toimintaan.

Lisätietoa hengityssairauksista löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.

ihminen kävelee metsässä tukilla kuvituskuva

Yhdistyksen toiminta

Vertaistoiminta on yksi Hengitysyhdistysten keskeisimmistä toimintamuodoista. Vertaistuella tarkoitetaan samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten kohtaamista, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista ja toisten tukemista.

Se on vuorovaikutuksessa olemista, kokemusten ja tuntemusten vaihtamista sekä oman sairaushistorian tarkastelua ja jakamista toisten kanssa. Ennen kaikkea vertaiset voivat antaa ja saada voimaa ja iloa arkielämään.

syksy vaahtera lehtiä kuvituskuva

Toiminnasta tiedottaminen

Yhdistyksen tehtävät

• tukea hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämän laatua
  • edistää hengityssairaiden yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa
  • toimia terveellisen elinympäristön ja puhtaan ilman puolesta
  • järjestää liikuntapahtumia ja luentoja
  • antaa opastusta ja neuvoa
  • tarjota mukavaa yhdessäoloa.

Elämäntavat ratkaisevat, oireeton arki on hyvä tavoite

Astmaan voi sairastua kuka tahansa, missä iässä tahansa. Astma on pitkäaikaissairaus, jota sairastava voi viettää tavallista elämää ja nauttia siitä. Astmaa sairastavan onnistuneeseen omahoitoon kuuluvat säännöllisen lääkityksen ja hoitotasapainon tarkkailun lisäksi säännöllinen liikunta ja painonhallinta.

Mäntyharjun Seudun Hengitysyhdistyksessä kannustetaan astmaa sairastavia, muita pitkäaikaissairaita ja kaikkia hengitysterveydestään huolta pitäviä liikkumaan enemmän ja kiinnittämään huomiota terveellisiin ruokatottumuksiin. Vertaistukea löytyy, valita voi niin yhteisistä tapahtumista kuin liikuntaryhmistäkin.

”Järjestämme erilaisia liikuntaryhmiä ja -tapahtumia hengityssairaille, esimerkiksi happiliikkujat ja vesijuoksu”, muistuttaa liikuntavastaava Jorma Laesharju. Lisätietoa ryhmistä ja tapahtumista saa verkkosivuiltamme. ”Myös Hengitysliitto järjestää paljon tapahtumia, kertoo järjestöasiantuntija Helena Narkilahti.

Yhdistyksen säännöt

Tutustu yhdistyksen sääntöihin tästä.

Liity paikallisyhdistyksen jäseneksi

Voit liittyä hengitysyhdistyksen jäseneksi sähköisellä lomakkeella ja maksaa jäsenyytesi verkkopankissa heti. Jäsenmaksun suuruus näytetään sinulle automaattisesti valittuasi jäsenyhdistyksen ja jäsenlajin.

Havusillantie 44
52700 Mäntyharju

Yhdistykseen voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse jorma.laesharju@gmail.com
tai soittamalla 040 518 3708.

Yhdistyksen luottamushenkilöt

Kirsti Vainikka