Raahen Seudun Hengitysyhdistys

Yhdistyksemme edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää.

Raahen Seudun Hengitysyhdistys ry on perustettu 1965 ja se on Hengitysliiton jäsen. Yhdistyksemme toimii hengityssairaiden ja heidän läheistensä palvelu-, tuki- ja edunvalvontajärjestönä Raahen, Siikajoen ja Pyhäjoen kuntien alueella. Teemme aktiivista yhteistyötä päättäjien ja viranomaisten sekä vammais-, kansanterveys- ja muiden vapaaehtoisten kansalaisjärjestöjen kanssa.

Yhdistyksessä on noin 400 jäsentä, joista suurin osa on astmaa sairastavia tai astmalasten huoltajia. Lapsijäseniä on 20. Lisäksi jäsenistöön kuuluu myös allergista nuhaa, uniapneaa ja keuhkoahtaumatautia sairastavia sekä tuberkuloosin sairastaneita.

Lisätietoa hengityssairauksista löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.

puheenjohtajanaan Tuulikki Hautala
050 5244 658 tuulikki.hautala@kotinet.com

Yhdistyksemme kannattajajäseniä ovat kaikki toimialueemme apteekit:
Raahessa Härkätorin ja Kauppaporvarin apteekit, Pattijoen apteekki sekä Pyhäjoen, Siikajoen ja Vihannin apteekit.

kuva Monacosta

Kuvamuisto Monacosta vuodelta 2011

Yhdistyksen toiminta

päivitetty 18.07.2024

Kesäinen matka länsirannikolla

Joukko Raahen seudun hengitys ja taideyhdistyksen jäseniä tekivät matkan Varsinais-Suomeen toukokuun helteisellä viimeisellä viikolla. Ensimmäiset lähtijät kuski Reijo poimi kyytiin jo aamuvarhaisella Oulunsalosta. Matkan varrella väki autossa lisääntyi mukavasti. Kalajoella vastaantulevan leveän erityiskuljetuksen takia  bussi joutui kiertämään Särkkien kautta.  Siinä oli harvemmin matkustavalla ihmettelemistä, kuinka suuri kaupunki sinne on noussut. Lokkilinna sentään oli vielä paikallaan.

Tonttulan kesä

Kahville suunnattiin Tyynelän tonttulaan Pietarsaaren kupeessa. Kun tonttulan porteista, vellikellon alta astui pihaan, saapui lapsuuden taikamaahan. Lumoavassa Tonttukylässä hoidettuine piha-alueineen  käsintehdyt tontut elävät 1700-luvun maalaismaisemassa. Vanhasta Kirkkoväärtin tuvasta löytyy  kahvila, jonka huoneet tonttutekijä, entinen antiikkikauppias  Eija on sisustanut talonpoikaisantiikilla. Oikein herraskaisen pramealla, (kirj.huomautus).  Pihapiiriä ympäröivissä aitoissa löytyy jos jonkinlaista museotavaraa ja myös kappeli.

Tonttulan päärakennuksessa erilaisiin asetelmiin järjestetyille tontuille on helppo kuvitella jokaiselle oma tarinansa. Nykytavatkin  ovat näköjään  hiipineet Tonttulaan, päätonttu Topilla on jo 9. vaimo. Kaikki edelliset ovat lähteneet vierailijoiden mukaan. Kauppapuodista  sai kortteja ja  joulukoristeita,  juuri sellaisia kuin lapsuuden kodeissa oli. Pidemmäksi aikaa moni meistä  olisi halunnut upota tähän taikamaailmaan.

Lämmin matka

Matka jatkuu lounaalle Vaasaan hellesäässä. Autossa on kuuma,  eniten läkähdyttävä paahde kohdistuu ison tuulilasin läpi Reijo-kuskiin.  Porin lähellä päätämme korvata kahvin jäätelöllä ja kylmällä juomalla tienvarren “kestikievarissa”.  Matkalla Turun hotelli Scandic Juliaan  ihastelemme kesän edistymistä  ja lämpöä, joka  päämäärässämme tuntuu olevan kuin aurinkoisella etelänlomalla.

Matkamme on  suunniteltu niin, että aamupalan jälkeen puolen päivän molemmin puolin kiertelemme bussilla tutustumassa seutukuntiin. Iltapäivät vietämme itsenäisesti omien mielenkiintojemme mukaan, ostoksilla, Aurajoen rannan patioilla istuen, historiallisiin kohteisiin tutustuen tai vain vilkkaasta kaupunkielämästä nauttien.

Historian pyörteissä

Käymme  Naantalissa kurkistamassa  juorupeiliin ja perehtymässä kylpylähistoriaan. Lyhyt vierailu kirkkoon puhuttelee. Se on  alun perin vuonna 1438 perustettu Naantalin birgittalaisluostarin kirkko,   jossa on  yhä jäljellä luostariaikaista esineistöä, mm. munkkien 1400-luvulla veistämä pieni Kristuksen kasvoja esittävä veistos.

Turussa teemme bussikierroksen oppaan johdolla. Oppaan kertomuksen keskiössä on kaupungin historia ja etenkin vuonna 1827 lähes koko kaupungin tuhonnut tulipalo, jolloin  yli 700-vuotisesta tuomiokirkosta suli kuparikatto.

Kirkkovierailun jälkeen ajetaan Turun seitsemälle kukkulalle. Puolalanmäellä törröttää taideyhdistyksen jäseniä kiinnostava Taidemuseo.  Kauppatorin ohi jatketaan Anikaisenmäelle, jossa 1800-luvulla myytiin lautoja, tukkeja, puuastioita ja turkulaisten suussa nimeksi  vakiintui Puutori.

Kerttulinmäki  tunnetaan Hirsipuumäkenä, siellä on aikanaan hirtetty haureudenharjoittajia ja varkaita.

Vartiovuorenmäki on korkein kukkula, se sivuaa Luostarinmäen käsityöläiskorttelia  Samppalinnanmäki, tuttavallisemmin Samppis, on varmasti kaupungin sporttisin kukkula.  Siellä kisataan, juostaan, treenataan, pelataan frisbeegolfia, uidaan ja ihan vaan hengaillaan.

Kakolanmäkea ihastelemme kauempaa. Se tunnettiin aikoinaan Tallimäkenä, sillä Turun linnan hevostalleja pidettiin siellä. Mäki muuttui huokausten kukkulaksi 1853, kun Kakolan vankila valmistui.  Nimen arvellaan liittyvän mäen kupeessa aikoinaan olleeseen mielisairaalaan tai mäestä louhittuun graniittiin, jota vangit kutsuivat kakoliitiksi. Nyt siitä on  hotellimainoksen mukaan tehty  elämästä nautiskelun keskittymä.

Pirunkamarissa

Torstaina laukut autoon ja lähdemme kohti Louhisaarta, marsalkka Mannerheimin syntymäkotia. Oppan johdolla tutustumme 1600-1800-lukujen interiööreihin sekä kartanon aatelisten omistajasukujen, Flemingien ja Mannerheimien elämään ja kuulemme tarinoita kartanolinnan värikkäästä historiasta. Kartanon pirunkammari kertomuksineen nostattaa ihokarvoja  ja pelottavaa on laskeutua  palvelusväen kiviset kapeat kierreportaat yöastiakoloa varoen.

Kulinarismia

Jatkamme Raumalle Villa Tallbo, vanhaan laivanvarustajan rakennuttamaan huvilaan.  Ruokailu pitsihuvilan idyllisessä salissa, nauttien seisovan pöydän lukuisista herkuista, on matkaryhmämme retken ehdoton kulinaristinen kohokohta. Jo alkupalapöytä on niin runsas, ettei pääruualle jää tilaa.

Edellisten päivien lounaat olivat myös maittavia, esim. Turussa ruokailimme Sibelius-museon viereisessä  upeassa empiretyylisessä puutalossa ravintola Gräddässa. Sen hoidetussa puutarhassa ruusut kukkivat jo komeasti. Naantalin lähellä Raisiossa lounastimme 1500-luvulta peräisin olevalla Krookilan maatilalla.

Ruokanautintojen jälkeen teemme lyhyen katsauksen Rauman vanhaan keskustaan. Pitsinnyplääjiä emme tapaa, emmekä pysähdy kuulemaan Raumlaissi jaarituksia, mutta nopsimmat ehtivät  löytää uudet hellemekot ja joku toinen olkihatun.

Idän henkisyyttä Vaasassa

Jatkamme matkaa Vaasaan, jossa yövymme. Seuraavana päivänä tutustumme  opastettuna Tikanojan Taidekodin “Idän henkisyys”-näyttelyyn. Tietenkin lounastimme taas  luonnonkauniissa maisemassa.  Ravintola Strampen on yksi Suomen vanhimmista paviljongeista.

Ajeliemme vielä Suomen pisimmän  Raippaluodon sillan päästä päähän ennen kotimatkaa.  Yritämme kovasti selvittää, mitä Strampen on suomeksi, siinä onnistumatta. Autossa pidämme myös arpajaiset Turun tuliaisista. Sää oli mitä kesäisin. Avulias ja palvelualtis kuljettaja ratkaisi eteentulleet sattumat oivallisesti.   Paljon jäi muisteltavaa, johon palata. Muisteluillassa katselemme kuvia, joita otettiin todella paljon ja selvitämme ajoiko kukaan Förillä Aurajoen yli tai Funikulaarilla Kakolanmäelle. Fölillä sentään matkattiin.  Matka oli kokonaisuudessaan turkulaisittain sanoen nimpalhiano!

Kirj. Liisa Raipola

Yhdistyksen keilaus- ja vesiliikuntavuorot jäävät kesätauolle ja

jatkuvat jälleen syksyllä

Asahia puistossa 26.8.

Järjestämme kaikille avoimen ja maksuttoman asahi-jumpan Sofia Lybeckerin puistossa Raahessa maanantaina 26.8. klo 17-18. Myös mahdollisuus pelata bocciaa ja petankkia. Ei ennakkoilmoittautumista. Puistojumpan järjestää Raahen Seudun Hengitysyhdistys. Otathan mukaan oman juoman.

Lisätietoja: Liisa Lukkarinen, 044 522 7756, liisa.lukkarinen@kotinet.com.

Puistojumppa on osa Ilman päivän eli sisäilmasta oireilevien päivän valtakunnallista tempausta, jossa liikutetaan yli 600 hengitysterveydestään kiinnostunutta henkilöä.

Näistä kaikista tarkemmin Raahelaisen järjestöpalstalla ja nettisivuillamme

Kokouksia

Hallitus kokoontuu yhdistyksen toimistolla Rantakatu 7 E:

6.8. 3.9. 1.10. 5.11. ja

3.12. hallituksen järjestäytymiskokous

Vuodelle 2024 :

Teemailtoja yhdistys järjestää 5–10 kertaa vuodessa. Illoissa on usein asiantuntija luennoimassa tai muuta kiinnostavaa ohjelmaa ajankohtaisista aiheista. Voit myös ehdottaa omia aiheitasi teemoiksi!

Vapaa-aika ja virkistystoiminta

• perheretki
  • liikuntapahatumia: tuolijumppaa, keilausta, uintia, vesijumppaa
  • lautapeli-illat toimistolla osoitteessa Rantakatu 7 E.
Fuengirolan maisemaa vuodelta 2016

Fuengirolan maisemaa vuodelta

Toiminnasta tiedottaminen

Toiminnasta tiedotamme Raahelaisen järjestöpalstalla

Pyhäjoen Silmu

Pyhäjoen Silmu on hengitysyhdistyksen toimintaryhmä Pyhäjoella. Kokoonnumme syksystä kevääseen parillisina viikkoina tiistaisin kello 12.

Kokoontumispaikka vaihtelee, se ilmoitetaan Raahelaisen järjestöpalstalla ja koollekutsutaan Whatsappilla. Samalla tavoin ilmoitetaan retkistä ja muista tapahtumista.

Tervetuloa mukaan!

Lisätietoa Silmun toiminnasta
yhdyshenkilö Hilkka Koutonen
040 591 8482 tai koutonen.hilkka@gmail.com

Siikajoen Silmu

Siikajoen Silmu on hengitysyhdistyksen toimintaryhmä Siikajoella. Seuraa ilmoitteluamme paikkakunnan lehdissä ja tule mukaan!

Lisätietoa Silmun toiminnasta
yhdyshenkilö Ritva Ala-aho
044 301 4938 tai  ritva.alaaho@gmail.com

Jäsenedut

Hengitysliitto tarjoaa valtakunnalliset jäsenetunsa kaikille paikallisten hengitysyhdistysten jäsenille. Valtakunnalliset jäsenedut näet Hengitysliiton sivuilta.

Paikalliset jäsenedut

Hengitysyhdistyksen adresseja on myytävänä Raahen Kukka ja Hautaustoimisto A.Paldanius Ky:ssä osoitteessa Sovionkatu 10. Adresseja myös myytävänä Korhosen Hautaustoimisto ja Kukkatalo Oy:ssä osoitteessa Kirkkokatu 25 sekä Pattijoen puutarhalla osoitteessa Pyhtilänkankaantie 7.

Yhdistyksen toimistossa on myytävänä
PEF-mittareita, hengitysilmansuojaimia (Jonaset), onnittelu- ja suruadresseja hintaan 14 euroa sekä kortteja.

Yhdistys vastaanottaa lahjoituksia arpajaisia ja myyjäisiä varten.

Hyödyllisiä linkkejä

Yhdistyksen säännöt

Tutustu yhdistyksen sääntöihin tästä.

Liity paikallisyhdistyksen jäseneksi

Voit liittyä hengitysyhdistyksen jäseneksi sähköisellä lomakkeella ja maksaa jäsenyytesi verkkopankissa heti. Jäsenmaksun suuruus näytetään sinulle automaattisesti valittuasi jäsenyhdistyksen ja jäsenlajin.

Rantakatu 7 E
92100 Raahe

Yhdistykseen voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse

raahenseudun.hengitysyhdistys@gmail.com