Ilmastofiksu yhdistysarki kehittyy Kokkolan seudulla

Kokkolanseudun Hengitysyhdistys toteuttaa toista vuotta ilmastotietoisen yhdistystoiminnan kehityshanketta. Uutta, hauskaa ja maistuvaa tekemistä riittää vielä loppusyksyksi.

Kuva: Niina Vihelä
Ammattilaisen opastuksella kaikkien rakennusprojektit valmistuivat. Pörriäiset kiittävät!

– Ensimmäiset asukkaat ovat jo ottaneet hotellini omakseen, iloitsee puheenjohtaja Satu Heinoja. Keväällä askarreltu hyönteisten majapaikka sijaitsee sopuisasti Heinojien omakotitalon kuistin kupeessa.

Ötököillä on tänä kesänä ollut Kokkolassa muutenkin mukavat asuntomarkkinat. Yhdistyksen kurssilta lähti toukokuussa pihoille kymmenkunta asumusta hyönteisille.

Miten hanke muuten on edennyt?

– Korona-aika heitteli kapuloita rattaisiin, mutta pääosin suunnitelmat ovat toteutuneet. Moneen kertaan muokatuin aikatauluin tosin, huokaisee Satu.

Hortaherkkuja ja lähiruokaniksejä

– Luonnonyrttiretket toteutuivat alkukesästä ja ne olivatkin tosi hyvä juttu, Satu muistelee. ProAgrian asiantuntijan opastuksessa retkeläiset tunnistivat syötäviä kasveja. Retken päätteeksi jaettiin kokemuksia lapsuuden luontoretkistä ja maisteltiin nokkospestoa, voikukkasiirappia, yrttivettä ja muita hortaherkkuja.

Ensimmäinen lähiruokakurssikin toteutui jo viime syksynä Kokkolassa. Syksyllä Maa- ja kotitalousnaisten johdolla kokataan Kannuksessa ja toistamiseen Kokkolassa, nyt uusin teemoin. Oman seudun kasvisten valmistusniksien lisäksi kursseilla perehdytään ruokahävikin vähentämiseen.

– Järkevän kokoisten annosten valmistaminen ja ylijäämän pakastaminen sopivan kokoisiin rasioihin ovat helppoja konsteja säästää rahaa ja luontoa, vinkkaa Satu jo etukäteen.

Kesällä yhdistyksellä oli jälleen viljelypalsta vuokralla kaupungilta. Sadun lisäksi yksi yhdistysaktiivi kylvi ja korjasi muhkean sadon perunoista ja muista juureksista. Osa palstasta jätettiin kesannolle. Se tuotti kukkia silmän iloksi.

– Voi kuitenkin olla, että palstakokeilu jää kahteen kesään, arvioi Satu.

Muki reppuun ja menoksi

Kokkolanseudun Hengitysyhdistyksen kehittämishankkeen tavoitteisiin kuuluu myös yhdistysarjen tuunaaminen ympäristöystävälliseen suuntaan. Mitä sillä saralla on tapahtunut?

– Yksi ideoistamme, kimppakyytien suosiminen yhdistysriennoissa, tulee oikeastaan mahdolliseksi vasta syksyllä, Satu toteaa. Jalkapatikka jumppaan ja jäseniltoihin onnistuu kyllä.

– Yhdistys on hankkinut malliksi kerhoreppuja. Heijastimella varustettuun reppuun mahtuvat mukavasti oma kahvimuki ja villasukat jäseniltoja varten tai vaikka jumppamatto, visioi puheenjohtaja. Yhdistyksen jäsenet voivat ostaa repun kympillä

– Paperimukeja on vielä pieni erä varastossa. Ne käytämme pois ja sitten siirrymme kokonaan omien mukien käyttöön, lupaa Satu.

Nyt käynnissä oleva hanke päättyy syksyllä. Jatkoideat ovat jo hautumassa.