Yhdistys

Yhdistyksemme edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja terveyttä sekä toimimme edunvalvonta- ja tukijärjestönä ja pidämme puhdasta elinympäristöä tärkeänä.

Olemme Hengitysliiton paikallisyhdistys. Toimialueenamme on Kokkola, Kruunupyy, Kannus, Toholampi, Veteli, Halsua, Perho ja Kaustinen.

Kokkolanseudun Hengitysyhdistys ry on ajanut jo vuodesta 1947 hengityssairaiden asioita. Jäseniä yhdistyksessämme on noin 400. Heistä noin puolet on astmaatikkoja. Lisäksi on jäseniä, joiden sairausryhmät liittyvät hengittämiseen eli muun muassa keuhkoahtaumatautia ja uniapneaa sairastavat, homealtistuneet, pölykeuhkot, tuberkuloosin sairastaneet, harvinaista keuhkosairautta sairastavat, allergista nuhaa sairastavat ja astmalasten vanhemmat.

Tuemme ja ohjaamme hengityssairaita kuntoutukseen ja sopeutumisvalmennukseen hakeutumisessa, vertaistuen löytämisessä ja tupakoinnin lopettamisessa.

Järjestämme virkistystä muun muassa tekemällä erilaisia retkiä ja järjestämällä erilaisia tapahtumia. Järjestämme myös ohjattua liikuntaa eri puolilla toiminta-aluettamme. Kannustamme jäseniämme myös omaehtoiseen liikkumiseen.

Kehitämme itseämme ja ennakoimme ajankohtaisia asioita järjestämällä yleisö- ja tiedotustilaisuuksia. Tiedotamme tilaisuuksistamme Keski-Pohjanmaan Yhdistyksen -palstalla, sähköpostein ja tekstiviestein. Ajankohtaiset tapahtumat löydät tapahtumakalenteristamme.

Vaikutamme asiantuntijajärjestönä kansalaismielipiteeseen ja päättäjiin sekä kehitämme jäsenpalveluja ja yhteistyöverkostoja. Jäsenkirjeen lähetämme kaikille jäsenille kerran vuodessa. Jäsenkirjeessä kerrotaan ajankohtaisista asioista, vertaistukiryhmistä ja retkistä, joita teemme.

Yhteistyökumppaneitamme ovat muun muassa alueemme terveyskeskukset, apteekit  sekä sairaalan keuhkopoliklinikka ja -osasto.

Hengityssairaus vaikuttaa elämään ja toimintaan.  Olemme tukenasi.