Olet täällä

Suu kiinni ja nenän kautta hengittäen!

Ohjaaja Päivi Brücknerin luento sisälsi hieman teoriaa, hengittämistä tukevia ja keuhkoja hoitavia liikkeitä ja hengitysharjoituksia,  ajatuksia siitä, miten helppoa ja hyödyllistä tietoinen hengittäminen olisikaan. Miten arjessa muistaisi hengittää oikein ja saada kehon toimimaan paremmin.

Metodi perustuu Buteyko-menetelmään.

Ukrainalainen lääketieteen opiskelija Konstantin Buteyko löysi hengitysvolyymin ja astmaoireiden välisen yhteyden 1950-luvulla.

Metodin ajatuksena on se, että liian voimakas hengitys poistaa keuhkoista hiilidioksidia enemmän kuin pitäisi. Tästä seuraa happivaje, sillä jotta happi vapautuisi elinten ja kudosten käyttöön, tarvitaan hiilidioksidia. Hiilidioksidivaje elimistössä taas johtaa hypoksiaan eli solujen liian matalaan happipitoisuuteen. 

Harjoittelimme mm. seuraavasti;

1) Tietoinen hengitys. Jos mahdollista hengitä pelkästään nenän kautta.

-keskittyminen, mieti miltä tuntuu

-istu hyvässä ryhdissä

-sanoita mielessäsi >sisäänhengitys >uloshengitys >voi auttaa esim.  hengen ahdistuksessa tai unen saamiseksi ja paljon muissakin tilanteissa

2)Nenän avaus; 

-hengitä normaalisti

-uloshengityksen lopussa ota nenästä kiinni

-irrota, kun tulee impulssi, että on aika hengittää sisään (nenän kautta)

 

3)Pallea hengitys.

-tunne sisäänhengityksellä, miten vatsa nousee käden alla. Rintakehän yläosa on rento.

-hengitä ulos ja tarkkaile, miten vatsa laskee käden alla

 

4)Seisten kädet ristissä selän takana

-sisäänhengityksellä venytä kädet suorana irti selästä > uloshengityksellä irrota ote ja pyöritä yläraajat suorina peukalot edellä etukautta ympäri 

 

5)Nojaa etukumarassa kyynärpäät reisiä vasten niin, ettei vatsa pääse laajenemaan. 

-ohjaa sisäänhengitystä yläselkään niin, että selkä laajenee. Ajattele, että ilmavirta kulkee kohti keuhkojen takaseinää ja sivuille kylkiin. 

-malta päästää uloshengitys pitkäksi. Pidä uloshengityksen lopussa pieni tauko ja lepää hetki.

 

6)Lisäksi seisten harjoitteita hengityksen kohdentamiseen rintakehän eri osiin

-yläraajat alhaalla vartalon vieressä >  sisäänhengityksellä käsien avaus alatasolla sisäänhengityksellä > palautus takaisin uloshengityksellä

-vie kädet rinnalle > avaa yläraajat kyynärpääjohtoisesti taakse sisäänhengityksellä ja palauta uloshengityksellä

-nosta yläraajat ylös ja taivuta taakse avaten rintaa sisäänhengityksellä ja palauta kädet alas uloshengityksellä vartalon viereen.

 

Harjoitteita tehdään aluksi maltillisesti 4-6 toistoa, harjoittelun edetessä toistoja lisäten. Valikoi pari eri harjoitusta kerralleen.

 

Materiaali vinkkejä;

-Buteyko metodi/hengitys, harjoitteita löytyy myös youtube videoina

-Marketta Manninen ; Hoitava Hengitys

- Tri Stephen T. Chang; Kaikenpuolisen itsehoidon opas