Kansallinen uniapneapäivä 15.3.2017

Tilaisuuden aloitti Vantaan Aikuisopiston kotitalouden suunnitteluopettaja Inka Valima, joka kertoi sopivan ruokavalion ja oikean ruokailurytmin merkityksestä eritoten hyvän yöunen, mutta myöskin painonhallinnan kannalta. Kasvispainotteinen, pehmeitä rasvoja ja oikeassa suhteessa hiilihydraatteja ja proteiineja sisältävä sekä iltaa kohti kevenevä ruokavalio helpottaa usein myös unen saantia. Ryhmätehtävänä kävimme läpi läsnäolijoiden omia ruokailu-tottumuksia ja jaoimme ajatuksia siitä, miten itse kukin voi parantaa omaa ruokailurytmiään. Saimme myös tietoiskun Vantaan Aikuisopiston kurssitoiminnasta.

Seuraavaksi Vantaan kaupungin fysioterapeutti Taina Virta kertoi päivittäisen liikunnan merkityksestä hyvälle yöunelle. Aikuisella noin puolet uniajasta on kevyttä unta ja elimistö tarvitsee levätäkseen syvää unta. Hengityslihaksiston huolto ja itselle sopivan liikuntarytmin ylläpito on tarpeen kunnolliselle keuhkotuuletukselle ja siten myös aineenvaihdunnalle. Myöskin liikuntaa on syytä keventää iltaa kohden; rauhallinen kävely, venyttelyt ja kevyet kotiaskareet eivät yleensä häiritse nukkumista. Rentoutumista voi harjoitella ennen nukahtamista palleahengitys-harjoitteilla ja jos samalla vielä koukistaa ja ojentaa vuorotellen nilkkojaan, rentoutuu myös jalkojen verenkierto. Myös ylähengitysteiden huoltoa voi suorittaa kasvolihasvenytyksillä – siitä vaan vuorotellen irvistelemään ja suuta suppuun vaikka peilin ääressä; näin voi unimaskikin pysyä paremmin kasvoilla. Lopuksi teimme yhdessä tuoliltanousuja ja kylkivenytyksiä - saimme keuhkotuuletusta ja virkeämmän mielen.