Happirikastimen luovutus Peijaksen sairaalalle

Vantaan Hengitysyhdistys lahjoitti kannettavan happirikastimen Peijaksen sairaalalle

Vantaan Hengitysyhdistys lahjoitti Peijaksen sairaalalle kannettavan happirikastimen torstaina 1.11.2018. Laitteen luovuttivat Vantaan Hengitysyhdistyksen hallituksen jäsenet Marita Kononen ja Marjatta Korhonen sekä järjestöpäällikkö Eeva Palmroos Hengitysliitosta. Vastaanottajina toimivat keuhkosairauksien erikoislääkäri, ylilääkäri Eeva-Maija Nieminen, osastonhoitaja Mirja Vieno ja sairaanhoitaja Auli Särkiö Peijaksen sairaalasta.

Kannettava happirikastin on tarkoitettu pitkäaikaista happihoitoa tarvitsevien henkilöiden käyttöön. Laitteen avulla on mahdollista lähteä kodin ulkopuolelle, käydä asioilla ja osallistua sosiaalisiin tapahtumiin.  Monet muut happilaitteet mahdollistavat liikkumisen letkun avulla vain kotona.

Kannettava happirikastin lisää merkittävästi elämänlaatua, sillä sitä on helppo kuljettaa mukana. Noin 2 kiloa painava laite toimii sekä akulla että verkkovirralla. Yksi laite maksaa noin 3 500 euroa.

Happihoitoa käytetään korjaamaan elimistön hapen puutetta. Yleisin syy pitkäaikaiseen kotihappihoitoon on keuhkoahtaumataudista johtuva voimakas hapen vajaus. Se aiheuttaa lisähapen tarpeen lähes koko vuorokauden ajaksi, lisähappea on käytettävä vähintään 16-20 tuntia.

Kuvassa vasemmalta: osastonhoitaja Mirja Vieno, Hengitysliitosta järjestöpäällikkö Eeva Palmroos, ylilääkäri Eeva-Maija Nieminen, sairaanhoitaja Auli Särkiö ja Vantaan Hengitysyhdistyksesta Marita Kononen.