Sanonnat-viisaus kansan syvistä riveistä

Vietin elämäni ensimmäiset 19 vuotta Savossa. Siellähän kulttuuri on hyvin monenkirjavaa, esimerkkinä sanonnat liittyen eri tapahtumiin ja asioihin. Samaa asiaa ilmenee kylläkin myös Kainuussa. Elsa Korhonen, Kainuun Säästöpankin kirjanpitäjä (entinen kirjanpitäjä entisessä pankissa), oli oiva esimerkki tästä taidosta. Nostan vieläkin hattua hänen mahtavalle muistilleen niin työasioiden -, kuin myös sanontojen kanssa.

Kaikkea se sairaan kanan mieli tekee, kun terveen kanan kakkaa (alkuperäisversio: kaekkee se saeraan kanan miel tekköö, ku terveen kanan kakkoo)! Tässä on se lapsena saamani opetus erilaisille mielihaluille.

Tämä kaikki tuli mieleeni, kun katsoin televisiosta Akuuttia. Ohjelmassa käsiteltiin suoliston sairauksia. Hoidossa on päästy jo niin pitkälle, että huonokuntoiseen suoleen siirretään hyväkuntoisen suolen ulostetta. Tavoitteena on saada vielä joskus käyttöön kakkakapselit.  Tämä tulee auttamaan myös ylipainoisten ongelmaa, kun heille siirretään laiheliinin ulostetta. Tästä asiasta tosin kerrottiin jo jossakin aiemmassa ohjelmassa. Hyvä, jos tuota kautta saadaan helpotusta kansan kasvavaan rasvavuoreen.

Tiedä vaikka jonakin päivänä myös minä, vatsaongelmainen, saan ostaa apteekista ”terveen kanan kakkaa” oikein lääkärin määräämällä reseptillä.

Sanonnoissa piilee syvä kansan viisaus. Pidetään niistä hyvää huolta samalla, kun ajatellaan ruokailussa ja elämän kiperissä kohdissa suolen parasta.

Marita Kononen