Yhdistystoimintaa yli kuntarajojen

Marita Kononen | Julkaistu 31.7.2016 14:11

Kevättalvella 2015 Loviisan Seudun Hengitysyhdistyksen sihteeri Helena Tikander esitti Vantaan Hengitysyhdistykselle kutsun tulla vieraaksi heidän yhdistykseensä myöhemmin sovittuna ajankohtana. Tunne oli heti innostunut, koska Loviisa oli minulle käymätön paikka ja uskoin, että moni muukin kiinnostuu matkasta. Kutsu laajeni niin, että myös Keski-Uudenmaan Hengitysyhdistyksen jäsenet toivotettiin tervetulleiksi.

Heinäkuussa 2016 suunnitelma toteutui niin, että Unikeon päivänä matkasimme Loviisaan Reissuleon saattelemana. Valitettavasti kaikki jäsenemme eivät saaneet tietoa asiasta, koska saimme vasta touko-kesäkuussa tiedon milloin voimme mennä Loviisaan. Yritimme tiedottaa asiasta kotisivujen, facebookin, puhelimen, sähköpostin ja puskaradion välityksellä. Loviisa on tosi pieni kaupunki. Jos siellä on jokin isompi tapahtuma, kaupunki menee niin tukkoon, ettei silloin sinne kannata mennä pyörimään toisten jalkoihin. Loviisan yhdistys sai varsin myöhään tiedon kaupungissa järjestettävistä isommista tapahtumista. Olen pahoillani, jos joku jäi ns. rannalle. Uusia reissuja tulee ja toivomuksia matkakohteista vastaanotetaan.

Yhdistyksen kokoontumistiloissa Helena Tikander kertoi heidän yhdistyksensä toiminnasta. Häntä kuunnellessani nousi mieleeni kiitos niitä henkilöitä kohtaan, jotka olivat perustamassa Vantaan Hengitysyhdistystä (Vantaan Keuhkovammayhdistystä) vuonna 1970 ja päättivät hankkia yhdistykselle oman toimitilan. Kun Loviisassa oli onni, että yhdistykselle saatiin oma kaappi, meille on itsestäänselvyys, että toimistolta löytyy kaappeja, on oma kokoushuone ja toimistotila. Loviisalaisilla ei ensi vuoden kokoontumispaikastaan ole takeita.

Kun nyt olemme tilanteessa, jossa kaupunki joutuu pienentämään yhdistysten avustuksia, on todella arvokasta, että meillä on oma kokoontumistila. Sopeuttamalla yhdistyksen toiminnan kaupungin avustukseen, vuokratuottoon, jäsenmaksutuloihin, arpojen- ja sukkien myyntiin, oma toimitila mahdollistaa jäsenillemme monipuolisen toiminnan järjestämisen. Se on hatun noston paikka!

Osa yhdistyksen perustajista on jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen, mutta monta on vielä mukana yhdistyksen toiminnassa ja jäsenenä. Vastaanottakaa vilpittömät kiitokset ja olkaa ylpeitä siitä arvokkaasta työstä, jota olette tehneet. Teitte viisaita päätöksiä! Sen työn sadosta voimme nauttia mekin, jotka olemme tulleet myöhemmin mukaan toimintaan.

Sanonta ”kauempaa näet paremmin lähelle” piti paikkansa ainakin kyseisellä Loviisan matkalla. Siis kannattaa lähteä välillä pois kotoa!

Marita Kononen