Esiin hiljainen tieto

Marita Kononen | Julkaistu 22.3.2016 14:00

Julkisuudessa on puhuttu aika ajoin hyvinkin paljon ns. hiljaisesta tiedosta. Kyseistä tietoa jää vakan alle silloin, kun henkilö siirtyy työpaikasta eläkkeelle. Yritän tiivistää paperille mahdollisimman monta esimerkkiä kyseistä asiasta.

Kouluruokalan emäntä/keittäjä. Tehän taiotte muutamalla eurolla maittavan ruuan koululaisille. Miten saadaan riittävä määrä hyviä aineita ruokaan ja vältetään turhia kaloreita? Sentin venyttäjille erittäin arvokasta tietoa.

Elintarvikekaupan myyjät. Missä vihanneksessa tai valmisruuassa on kaikista vähiten haitallisia koodeja, joita tulisi välttää? Milloin uskallan vielä syödä ruokaa jossa viimeinen parasta ennen päivää on mennyt ohi ja miten kauan ruoka säilyy syöntikelpoisena pakastimessa?

Kenkäkaupanmyyjät. Kun ikää karttuu, jaloista tulee entistä vaativammat kenkien suhteen. Miten hankin kengät ja miten ne huollan, niin että ne palvelevat kenkien kuluttajaa pitkään? Millaiset liukuesteet hankin kengän pohjiin? Milloin kengät voi vielä viedä suutarille?

Maalarit. Millä maalilla maalaan mahdollisimman myrkyttömästi,  pesunkestävästi ja kolhuja kestävästi. Mikä maali sopii mihinkin pintaan? Maalaanko sen savustuneen takanpinnan vai kutsunko muurarin?

Vaatemyyjät. Mihin ominaisuuksiin kiinnitän huomiota kun hankin esimerkiksi talvitakin? Kankaiden värjäyksessä on  käytetty erilaisia kemikaaleja, jotka voivat olla hengityssairaalle tosi pahoja. Miten tunnistan ne ostotilanteessa? Mistä voin olla varma, ettei tuotteen valmistukseen ole käytetty lapsityövoimaa?

Kodin pesuaineosaston myyjät. Millä pesuaineella uskallan turvallisesti pestä esimerkiksi uudet maalipinnat niin, etten vahingoita pintaa? Milloin tarvitaan kertakäyttökäsineet ja milloin on turvallista pestä ihan paljaskäsin? Tarvitaanko niitä bakteereja tappavia pesuaineita?

Kampaajat. Turvalliset värit ja pesuaineet? Laimennanko pesuaineen vai suoraanko pullosta ainetta päähän? Onko hiustenlähtöön apukeinoja? Hiukset kun ovat niin tärkeät ainakin naisille ikään katsomatta.

Jumppaohjaat. Mikä liikunta sopii erilaisia sairauksia poteville henkilöille? Mitä teen kun lihaskunto asettaa rajoitukset? Kun tulee tuollaisia raflaavia otsikoita kuten ”Istuminen tappaa” miten liikun, kun liikkumiskyky on huvennut verrattain vähäisiin mittasuhteisiin.

Listaa voisi jatkaa rajattomasti. Tämän blogin tarkoituksena on innostaa peräänkuuluttamiamme henkilöitä tulemaan mukaan toimintaan niin, että voimme järjestää ensi syksynä toimistolla useamman tilaisuuden sarjan, jossa annettaisiin vastauksia arjen pieniin, mutta tärkeisiin kysymyksiin. Mehän emme ole tekemässä cheekkejä ja valloittamassa isoja areenoita, vaan kahvikupin ääressä keskustellen kävisimme asioita läpi. Ei tarvitse potea mitään esiintymiskammoa.

Toivottavasti tämä viesti tavoittaa monta sellaista henkilöä, jotka ovat valmiita tulemaan meille antamaan vinkkejä ja jakamaan paljon puhuttua ja kaivattua hiljaista tietoa ensi syksyn aikana. Ilmoittaudu itse tai kerro kaverillesi ja tulkaa yhdessä! Kotisivujen kautta voimme jakaa sitten tietoa edelleen niille henkilöille, jotka eivät pääse paikan päälle kuuntelemaan ja kysymään.