Olet täällä

Liity jäseneksi

Liikuntaryhmät

Ilmoittautumiset:

Ilmoittautua voi tulemalla ryhmään paikan päälle tai ilmoittautumalla etukäteen TSHY ry:n toimistoon joko sähköpostitse tai toimistoaikana soittamalla,  p. 040 593 4047.

Meillä on käytössä liikuntakortti, joka kattaa 15 käyttökertaa ja on hinnaltaan yhdistyksen omille jäsenille 45 euroa (ei-jäsenille 70 euroa). Kortti on ostettavissa yhdistyksen toimistolta.

Liikunta tapahtuu pääasiassa omissa toimitiloissamme, osoitteessa Bastioninkatu 4 20730 TURKU. Tutustu tarvittaessa saapumisohjeisiin.

SYKSYN 2020 liikuntaryhmät sekä niiden aikataulut löytyvät tapahtumakalenterista.

TERVETULOA MUKAAN LIIKKUMAAN!

SYKSYN 2020 liikuntaryhmät:

MAANANTAI:

Syvärentoutus klo 15.00-16.00
Nykyisen elämäntyylin jatkuva jännitys, stressi ja sairaudet uuvuttavat mieltä ja kiristävät lihaksia. Rentoutumisharjoitukset vievät keskushermostolle rauhoittavia viestejä, jotka mahdollistavat palautumista rasituksesta. Syvärentoutus-kurssilla saat helppoja keinoja jännitystilojen lievittämiseen ja hyvänolon vahvistamiseen. Rentoutuminen vaikuttaa positiivisesti immuniteettijärjestelmään ja kudoksiin, sekä mieleen ja elämänlaatuun. Syvärentoutus-harjoitusten avulla mielihyvähormonien eritys lisääntyy ja vointi paranee kokonaisvaltaisesti.

Jooga klo 17.00-18.30
Jooga on rauhallista liikuntaa. Tunnin alussa virittäydytään läsnäoloon hengitys- tai rentoutusharjoituksella. Tästä jatketaan oman hengityksen rytmiin tehtäviin rauhallisiin
koko kehoa verryttäviin ja venyttäviin lämmittelyliikkeisiin. Asanaharjoituksissa liike pysäytetään muutaman hengityksen ajaksi tiettyyn asentoon. Asanaharjoitukset jokainen tekee omien tuntemustensa mukaisesti eikä tarkoitus ole ponnistella vaan oman luonnollisen hengityksen johtaa harjoitusta. Tunti loppuu rentoutukseen. Maanantaisin joogaharjoitus kestää 90 minuuttia.

Kuntosali Ruusukorttelissa (huom! ilmainen ja ryhmä on tarkoitettu vain jäsenille) klo 18.00-19.30
Kuntosalilla olevilla välineillä jokainen voi harjoitella oman kuntonsa mukaisesti painoja säätämällä. Kuntosaliharjoittelu vahvistaa lihaksia ja luustoa sekä kehittää hapenottokykyä.

TIISTAI :

Hengitä ja liiku (huom! ilmainen ja ryhmä on tarkoitettu vain jäsenille) klo 11.00-12.00
Hengityssairaille ja myös kotihappihoidossa oleville suunnattu fysioterapeutin ohjaama tuolijumppa, jossa keuhkotuuletusta tehostetaan hengitysharjoituksin. Tunnilla tehdään paljon rintakehän liikkuvuutta ylläpitäviä ja ryhtiä kohentavia harjoituksia. Myös muita lihaksia venytellään ja tärkeimpien lihasryhmien voimaa harjoitetaan. Tunti on rauhallinen ja kaikki liikkeet ohjataan tekemään hengityksen tahtiin.

Asahi klo 17.00-17.45
Asahi on Suomessa kehitetty liikuntamuoto, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliikunnan parhaat perinteet. Asahi–terveysliikunta on tarkoitettu sekä ennaltaehkäiseväksi että jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi. Liikkeiden suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti suomalaisten yleiset terveysongelmat kuten niskan ja hartiaseudun vaivat, selkävaivat, kaatumisista aiheutuvat vammat, ikääntymisen aiheuttama liikunta- ja toimintakyvyn väheneminen, stressin aiheuttamat psykosomaattiset ongelmat ja masennus. Asahin liikesarjat on suunniteltu niin, että koko keho saa niiden avulla avaavan ja venyttävän harjoituksen. Asahissa painotetaan rentoutta, kehon pystysuoraa asentoa ja hengityksen yhteyttä liikkeeseen. Liikkeet on suunniteltu tarkoituksella niin yksinkertaisiksi, että kuka tahansa pystyy harjoittamaan asahia. Asahia tehdään seisten, mutta myös istuen voi tehdä.

TORSTAI:

Boccia (huom! ilmainen) klo 14.30-16.00
Boccia on petanque-tyyppinen pallopeli. Laji kehittää tarkkuutta ja keskittymiskykyä ja sopii monenkuntoisille pelaajille. Pelata voi istuen tai seisten. Heittotyyli on vapaa. Pelissä pyritään saamaan mahdollisimman monta oman joukkueen palloa valkoisen maalipallon lähelle, lähemmäksi kuin vastustajan paras pallo. Huikean jännittävä pelitilanne saattaa hengästyttää ja nostaa hien pintaan. Ryhmä toteutetaan yhteistyössä Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen kanssa omatoimiryhmänä eli ryhmällä ei ole varsinaista ohjaajaa.

PERJANTAI:

Venyttely klo 13.30-14.30

Jooga klo 17.00-18.00
Jooga on rauhallista liikuntaa. Tunnin alussa virittäydytään läsnäoloon hengitys- tai rentoutusharjoituksella. Tästä jatketaan oman hengityksen rytmiin tehtäviin rauhallisiin
koko kehoa verryttäviin ja venyttäviin lämmittelyliikkeisiin. Asanaharjoituksissa liike pysäytetään muutaman hengityksen ajaksi tiettyyn asentoon. Asanaharjoitukset jokainen tekee omien tuntemustensa mukaisesti eikä tarkoitus ole ponnistella vaan oman luonnollisen hengityksen johtaa harjoitusta. Tunti loppuu rentoutukseen. Perjantaisin joogaharjoitus kestää 60 minuuttia.