Innokas keskustelu siivitti syyskuista CF-päivää

Yhdistyksen hallitus järjesti jo perinteeksi muodostuneen CF-päivän lauantaina 26.9.2020 kaikille, joiden elämään CF kuuluu. Koronatilanteen vuoksi tapahtuma järjestettiin vain etäyhteydellä.

Päivä koostui TYKS:n lastenklinikan lastentautien ja allergologian erikoislääkäri Varpu Eleniuksen luennosta sekä yhdistyksen varapuheenjohtajan ja CAB/CF Europen jäsenen Minna Kivelän luotsaamasta CF-lääkekatsauksesta. Osuus oli myös Hengitysliiton asiantuntijalla Marika Kiikala-Siukolla, joka kertoi CF:ää sairastaville suunnatun, keväällä 2020 toteutetun kyselyn annista. Päivän aloittaneeseen yhdistyksen vuosikokoukseen olivat tervetulleita jäsenet.

Päivä kokosi etäyhteyksien äärelle viitisentoista kiinnostunutta. Keskustelua herättivät erityisesti uudet lääkkeet. CF-lääketieteen kehitys herätti toivoa, mutta myös turhautumista taistelusta lääkkeiden saamiseksi korvattavuuden piiriin. Osallistujat olivat tyytyväisiä päivän antiin. Uusi päivä on suunnitteilla tämän vuoden syksylle.