CF-asiat yhdistivät ennätysmäärän kiinnostuneita 21.8.2021

Elokuussa järjestimme vertais- ja läheispäivän Backbyn kartanossa Espoossa. Tuki Hengitysliiton jäsenjärjestöavustuksesta sekä Chiesi Pharmalta ja Mediplast Fennolta mahdollisti päivän toteuttamisen.

Yhdistyksen vuosikokous pidettiin ennen asiantuntijapuheenvuoroja. CF-hoidon nykytilasta luennoi lasten keuhkosairauksien erikoislääkäri Kirsi Malmivaara (HUS/ULS). Muita asiantuntijoita olivat kuntoutusohjaaja ja CF-koordinaattori Hanna Vahtera sekä fysioterapeutti Silja Rauhansalo. Mukana oli myös Marika Kiikala-Siuko Hengitysliitosta.

Päivän yhteydessä yhdistyksen pitkäaikaiset aktiivit Minna Kivelä, Miska Vainonen ja Leena Virtanen palkittiin Hengitysliiton hopeisella ansiomerkillä. Kivelä, Vainonen ja Virtanen ovat olleet Suomen CF-yhdistyksessä erilaisissa rooleissa yhdistyksen alusta lähtien. Palkitsemispuheessa yhdistyksen hallituksen jäsen Jaakko Ruti kertasi yhdistyksen toimintaa ja totesi, että aikaan on saatu paljon, pienistä resursseista huolimatta. Yhdistys on mm. järjestänyt vuosittain CF-päivän ohjelmineen, verkostoitunut kansainvälisesti sekä ajanut kystistä fibroosia sairastavien etuja. Yhdistys oli vahvasti ajamassa uusien modulaattorilääkkeiden korvattavuuden saamista Suomeen. Ponnisteluihin osallistuivat monet potilaat, läheiset ja ammattilaiset. Lämmin kiitos teille kaikille!

Marika Kiikala-Siuko Hengitysliitosta jakoi muistamiset kolmelle CF-yhdistyksen hallituksen jäsenelle. Omaansa vastaanottamassa Minna Kivelä, Minnan takana Leena Virtanen ja oikealla puolella Miska Vainonen.

Mukana vuoden 2021 CF-päivässä oli ennätykselliset 30 aktiivista osallistujaa eri puolilta Suomea, erityisesti etäyhteydellä. Lämmin tunnelma oli aistittavissa erityisesti paikalla olleiden sekä etäyhteydellä osallistuvien kysellessä kuulumisia toisiltaan ruudun välityksellä. Uusi CF-päivä on jälleen suunnitteilla vuodelle 2022.