Vaikutelmia Milanon aikuis-CF-konferenssista 2019

Konferenssin sisäänkäyntiEnsimmäinen kansainvälinen CF-konferenssini (5. - 6.9.2019, Milano) oli kiehtova kokemus. Olin erittäin tietoinen siitä, että olin vain 15 kilometrin päässä formuloista, mutta edes tämä ei saanut huomiotani toisaalle.

The 1st Adult Cystic Fibrosis International Workshop oli upea askel aikuispotilaiden yhteisölle. Tapahtuman miljöö oli upean tyylikäs Università degli Studi di Milano. Kauniilla yliopistolla korostimme hoidon muutosvaiheiden ansaitsemaa huomiota. Kansainväliset lääkärit antoivat intohimoisesti mielipiteensä lääketieteellisistä suuntauksista, mutta nostivat jatkuvasti puheissaan esille suhteet potilaisiinsa. Yksilön merkitys oli läsnä.

Keuhkonsiirto oli yksi suurimmista puheenaiheista. Sitä käsiteltiin laajan elinsiirtotieteen alla intensiivisin ja monipuolisin näkökulmin. Päivien aikana käsittelimme myös perheen perustamisen mahdollisuuksia, infektioiden hallintaa, antibioottien valintaa ja ristiinvaikutuksia sekä lääketieteen lähitulevaisuuden uutuuksia.
Kansainvälisen tapahtuman presidentti Francesco Blasi on italialainen elinsiirtoihin erikoistunut lääketieteen professori. Minulla oli kunnia jakaa hänen kanssaan yhteneviä ajatuksia aikuisille CF-potilaille suunnattavan huomion arvokkuudesta.

Illan syttyessä Milanon juhlivaan yöhön, kiittelimme taiteellisen kauniissa yliopiston puutarhassa toisiamme. Lasillinen arvokasta kuohuviiniä tapahtuman viimeisille hetkille ja kiitollisuus valtasi kehoni.

-Sonja Vainonen