Pohjois-Lapin Hengitysyhdistys

Yhdistys edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua sekä toimii heidän edunvalvonta- ja tukijärjestönä. Yhdistys toimii myös terveyden edistämisen ja puhtaan elinympäristön puolesta.

Pohjois-Lapin Hengitysyhdistys on perustettu vuonna 1979. Yhdistyksessämme on 110 jäsentä ja siihen kuuluu erilaisia hengityssairauksia, kuten astmaa, keuhko­ahtauma­tautia ja uniapneaa, sairastavia henkilöitä. Toimimme Utsjoen ja Inarin kuntien alueella.

Lisätietoa hengityssairauksista löydät Hengitysliiton verkkosivuilta.

Ilmoittaudu mukaan HEHKU-ryhmään

Kaipaatko tukea hengityssairautesi omahoitoon ja kuntoutumiseen?

ihminen kävelee metsässä tukilla kuvituskuva

Yhdistyksen toiminta

Vertaistoiminta on yksi Hengitysyhdistysten keskeisimmistä toimintamuodoista. Vertaistuella tarkoitetaan samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten kohtaamista, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista ja toisten tukemista.

Se on vuorovaikutuksessa olemista, kokemusten ja tuntemusten vaihtamista sekä oman sairaushistorian tarkastelua ja jakamista toisten kanssa. Ennen kaikkea vertaiset voivat antaa ja saada voimaa ja iloa arkielämään.

Uniapneailta Ivalossa 19.4.

Miten sote-uudistus muuttaa uniapneaa sairastavan asiointia Lapissa? Miten sinä pärjäät uniapneasi omahoidon kanssa? Tervetuloa keskustelemaan ja jakamaan vinkkejä Lapin uniapneailtaan keskiviikkona 19.4. kello 18. Asiantuntijoina verkkoillassa ovat unihoitaja Merja Kestilä Mehiläinen-Länsipohjasta ja unihoitaja Joonas Palasmaa Ivalon terveyskeskuksesta sekä kokemustoimija Krista Ananin Rovaniemeltä.

Ilmoittaudu mukaan osoitteella paivi.suuniittu@hengitysliitto.fi. Saat osallistumislinkin sähköpostiisi.

Ilman nettiä pääset mukaan keskusteluun etäkatsomossa. Pohjois-Lapin yhdistyksen etäkatsomo kokoontuu Osallisuuskeskus Ainolassa Ivalossa, osoite Petsamotie 9. Lisätietoa etäkatsomosta saat Sirpalta, puhelin 040 740 3796.

Uniapneaillan järjestävät yhdessä Länsi-Lapin, Napapiirin ja Pohjois-Lapin hengitysyhdistykset ja Hengitysliitto.

syksy vaahtera lehtiä kuvituskuva

Toiminnasta tiedottaminen

Yhdistyksen säännöt

Tutustu yhdistyksen sääntöihin tästä.

Liity paikallisyhdistyksen jäseneksi

Voit liittyä hengitysyhdistyksen jäseneksi sähköisellä lomakkeella ja maksaa jäsenyytesi verkkopankissa heti. Jäsenmaksun suuruus näytetään sinulle automaattisesti valittuasi jäsenyhdistyksen ja jäsenlajin.

Yhdistykseen voit ottaa yhteyttä sähköpostitse pohjoislappi@hengitysyhdistys.fi

Yhdistyksen luottamushenkilöt

Sari Heikkinen