Yhdistys

OULAISTEN SEUDUN HENGITYSYHDISTYS RY

Yhdistyksemme on perustettu vuonna 1942 ja se on yksi Hengitysliiton jäsenyhdistyksistä. Yhdistyksemme toimialueeseen kuuluvat Haapavesi, Kärsämäki, Merijärvi, Oulainen, Pyhäjärvi, Pyhäntä ja Siikalatva. Kärsämäellä toimii Silmutoimikunta joka järjestää monipuolista toimintaa mm. liikunnallisia tapahtumia, luentoja ja retkiä.

Tavoitteenamme on edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja toimia edunvalvojana ja tukijärjestönä. Yhdistyksen toiminnan painoalueet ovat hengitysterveyden edistäminen, hengityssairauden hyvä hoito, edunvalvonta ja vertaistoiminta.

Yhdistyksessä on yhteensä 271 jäsentä (16.10-17).
Toiminnan perusta lähtee usein omasta sairaskertomuksesta ja halusta tehdä vapaaehtoistyötä hengityssairaiden parissa. Yhdistystoiminta tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden vaikuttaa ja toimikentässä löytyy jokaiselle halukkaalle sijansa.

HISTORIAA

Vuonna 1942 perustettiin Oulaisten Parantolan Potilasyhdistys helpottamaan tuberkuloosipotilaiden elämää ja parantamaan heidän elämänlaatuaan.
Sosiaaliturvan parantuessa ja sairaalassaoloajan lyhentyessä yhdistystoiminta siirtyi pois sairaalasta. Vuosien saatossa nimeä on muutettu aikaan sopivammaksi useamman kerran.

para.jpg

Keuhkotautiparantola