UNIAPNEA

Tiedote 17.3.2019

Uniapnea kannattaa ottaa vakavasti

Uniapneaa sairastaa Hengitysliiton arvion mukaan 300 000–350 000 suomalaista, moni tietämättään. Unenaikaiset hengityskatkokset on aina otettava vakavasti ja tutkittava. Hoitamaton uniapnea moninkertaistaa kuoleman riskin.

Uniapneaa on usein pidetty lähinnä ylipainoisten miesten sairautena. Uniapneaa sairastavat kuitenkin kaikenlaiset ihmiset: naiset ja miehet, ylipainoiset, normaalipainoiset ja hoikat, nuoret ja vanhat.

Uniapnean oireita ovat väsymys ja nukahtelu päiväaikaan, tukehtumisen tunteeseen herääminen, voimakas hikoilu, lisääntynyt virtsaamistarve, sukupuolivietin aleneminen, aamupäänsärky, ärtyneisyys, masentuneisuus, keskittymiskyvyttömyys ja muistamattomuus. Hoitamaton uniapnea lisää riskiä sairastua verenpainetautiin, sepelvaltimotautiin ja aivoinfarktiin.

Uniapneaa hoidetaan yöllä käytettävällä ylipainehengitys- eli CPAP-laitteella. Laitteen käyttö tehoaa nopeasti. Kannustavia kokemuksia laitteen käyttäjiltä kuulee vertaisryhmissä.

Uniapneasta ja sen hoidosta on runsaasti tietoa Hengitysliiton verkkosivuilla ja YouTube-kanavalla. Paikalliset hengitysyhdistykset eri puolilla Suomea tarjoavat tietoa, tukea ja vertaistoimintaa kaikille hengitysterveydestä kiinnostuneille.

Kansallista uniapneapäivää vietetään 20.3.2019 teemalla ”Uniapnean monet kasvot”.

Lisätietoja:

Seija Tuominen

muhos@hengitysyhdistys.fi

Hengitysliiton luentotallenteet löytyvät Yhdistysnetistä:

Täältä pääset tuoreen tiedon äärelle https://yhdistysnetti.hengitysliitto.fi/fi/koulutusmateriaalit/videokirjasto

*

Hengitysliiton Yhdistysnetti on järjestötoiminnan sähköinen käsikirja. Näiltä sivuilta löydät tietoa hengitysyhdistysten arjen toiminnasta ja ajankohtaisista asioista.