Astmapäivä 3.5.

Astmaan voi sairastua missä iässä tahansa ja moni sairastaa sitä vuosikymmeniä. On tärkeää ottaa puheeksi mieltä askarruttavat kysymykset, sillä astman hoito kehittyy ja omat tottumuksetkin muuttuvat.

Astman hoidon tavoitteena on oireeton arki. Hyvä hoitotasapaino on mahdollista saavuttaa, jos lääkitys on ajan tasalla ja omahoidon rutiinit ovat sairastavalla hallussa. Tähän tarvitaan myös terveydenhuoltoalan ammattilaisten ohjausta lääkkeenottotekniikoista ja elintapaohjausta. Hengitysyhdistyksemme jakaa tietoa esim. potilastaidoista, jotka helpottavat asioiden puheeksi ottamista myös lääkärin tai hoitajan vastaanotolla.

Liikunta on tärkeä osa astman omahoitoa. Tämän vuoksi erilaiset liikuntaryhmät ja liikkumaan kannustaminen ovat tärkeällä sijalla yhdistyksemme toiminnassa.