Kuva-albumi ohje

Kuva-albumeja voi luoda useampia yhdistyksen tarpeen mukaan. Mitä enemmän kuvia kertyy, sitä ahkerammin niitä kannattaa myös jaotella omiin kansioihinsa. Albumeja voi luoda esimerkiksi vuosi- tai tapahtumatasolla.

Jos sisältösivulle haluaa jonkin tietynlaisen kuvan, jota jo valmiista kuvapankista ei löydy, voi kuvia etsiä netistä. Kaikki netistä löytyvät kuvat eivät kuitenkaan ole vapaasti käytettäviä. Kuvia, kuten videota ja muusiikkiakin, suojelee tekijänoikeudet. Kuvien tekijänoikeuksista varmistuminen voi olla pelkän Google-haun avulla vaikeaa. Jos netistä haluaa etsiä kuvia, kannattaa näissä tapauksissa käyttää nettisivuja, jotka sisältävät vain tekijänoikeusvapaita kuvia. Näitä sivuja ovat esimerkiksi pixabay.com, pexels.com ja unsplash.com. Kyseisiltä sivuilta löytyy laaja valikoima tekijänoikeusvapaita kuvia. Sivut ovat englanninkieliset, joten kuvia täytyy etsiä englanninkielisillä  hakusanoilla.

Myös yhdistyksen itse ottamista kuvista täytyy muistaa muutama nyrkkisäännöt. Julkisilla paikoilla järjestettävissä yleisötapahtumissa saa kuvata vapaasti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Alaikäiset lapset ja nuoret eivät saa olla tunnistettavissa kuvista ilman holhoojan erillistä suostumusta. Toisin sanoen joukosta voi ottaa yleisluontoisen kuvan, jossa alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret ovat joko selin päin kameraan tai jotenkin muuten tunnistamattomissa.

Uudessa EU:n tietosuoja-asetuksessa yhdistykset määritellään henkilötietojen rekisterinpitäjäksi. Myös henkilökuvat lasketaan henkilötiedoiksi. Kuvat kannattaa tämän takia arkistoida niin, että tiedoston nimestä näkee henkilön nimen ja päivämäärän. Vaikka henkilökuvat olisivatkin jostain tietystä tapahtumasta, tulisi yhteen henkilöön keskittyvät henkilökuvat arkistoida vielä omaan kansioonsa yhdistyksen sisäisesti. Tallennettuna tällä tapaa, kuvat voi tarvittaessa myös helposti poistaa jäsenen pyynnöstä.

Kuvien arkistoimista kannattaa toteuttaa myös muiden kuvien kanssa. Kaikki yhdistyksen ottamat kuvat kannattaa siis arkistoida myös kotisivujen ulkopuolelle. Kuvat tulisi tallentaa useammalle tietokoneelle ja mieluiten myös jonkinlaiseen pilvipalveluun. Tämän lisäksi ne voi halutessaan vielä tallettaa fyysiseen mappiin, josta kaikki yhdistyksen kuvat löytyvät myös fyysisessä muodossa. Näin kuvat pysyvät varmasti tallella.