XX sairauden päivä on hyvä aika hakeutua liikunta- ja vertaisryhmiin

XXsairauden, kuten monen muunkin sairauden, omahoidossa yhdistyy kaksi tärkeää asiaa: vertaistuki ja liikunta. Molemmilla asioilla on myös suora yhteys sairastuneiden mielen hyvinvointiin.

Vahvat tukiverkostot ovat sosiaalista pääomaa, joka tutkitusti liittyy hyvään mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen ja pitkään ikään. Mielen hyvinvointi ja onnellisuus vaikuttavat ihmisten oman arkielämän lisäksi myös heidän luottamukseensa yhteiskuntaan, demokratiaan ja ihmisoikeuksiin. Säännöllisesti liikkuvilla ihmisillä on iästä riippumatta parempi mielenterveys kuin vähemmän liikkuvilla (Liikunta ja Tiede 4/2015).

”Vertaistuen merkitystä hyvinvoinnille ja säännöllisen liikuntaharrastuksen ylläpidolle ei voi liikaa korostaa. Meidän yhdistyksessämme toimii aktiivisesti xx (LISÄÄ MÄÄRÄ) liikuntaryhmää, joissa on mukana xx (LISÄÄ MÄÄRÄ) aktiivista liikunnan harrastajaa. Mukaan toimintaan pääsee ottamalla yhteyttä esimerkiksi minuun, vinkkaa XX Hengitysyhdistyksen xx (LISÄÄ TITTELI, esim. puheenjohtaja/liikuntavastaava) xx (LISÄÄ KOKO NIMI).

(KÄYTÄ SEURAAVAA KAPPALETTA, JOS SE SOVELTUU TEIHIN:) Hengitysyhdistyksen jäsenet saavat lisäksi etuja paikallisista liikuntapaikoista, joten on monta syytä liittyä, vaikka ei itse sairastaisikaan hengityssairautta. Mehän huolehdimme myös hengitysterveyden ylläpidosta, xx (LISÄÄ KOKO NIMI) kertoo.

Yhdistyksemme on yksi Hengitysliiton 86 jäsenyhdistyksestä. Mukana Hengitysliiton toiminnassa on n. 27 000 jäsentä. Hengitysliitto edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää.

Lisätietoja:

LISÄÄ KOMMENTOIJAN KOKO NIMI

XX:N HENGITYSYHDISTYS

p. XXX XXX XXXX (LISÄÄ PUHELINNUMERO)

LISÄÄ YHDISTYKSEN VERKKOSIVUJEN OSOITE