Uniapnea kannattaa ottaa vakavasti

Uniapneaa sairastaa Hengitysliiton arvion mukaan 300 000–350 000 suomalaista, moni tietämättään. Unenaikaiset hengityskatkokset on aina otettava vakavasti ja tutkittava. Hoitamaton uniapnea moninkertaistaa kuoleman riskin.

Uniapneaa on usein pidetty lähinnä ylipainoisten miesten sairautena. Uniapneaa sairastavat kuitenkin kaikenlaiset ihmiset: naiset ja miehet, ylipainoiset, normaalipainoiset ja hoikat, nuoret ja vanhat.

Uniapnean oireita ovat väsymys ja nukahtelu päiväaikaan, tukehtumisen tunteeseen herääminen, voimakas hikoilu, lisääntynyt virtsaamistarve, sukupuolivietin aleneminen, aamupäänsärky, ärtyneisyys, masentuneisuus, keskittymiskyvyttömyys ja muistamattomuus. Hoitamaton uniapnea lisää riskiä sairastua verenpainetautiin, sepelvaltimotautiin ja aivoinfarktiin.

Ylipainehoito auttaa nopeasti

Uniapneaa hoidetaan yöllä käytettävällä ylipainehengitys- eli CPAP-laitteella. Laitteen käyttö tehoaa nopeasti oireisiin, iloitsee Länsi-Lapin hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Reijo Lamminen, itsekin laitteen käyttäjä.

”Uniapnea ja korkea verenpaine ovat työkyvyn kannalta paha yhdistelmä. Samoin pitkää matkaa ajaessa sairaudet ovat vaarallisia reissukavereita. Hyvän hoidon ansiosta elämänlaatu paranee huomattavasti”, Lamminen kertoo kokemuksistaan.

Uniapneasta ja sen hoidosta löytyy runsaasti tietoa Hengitysliiton verkkosivuilta ja YouTube -kanavalta. Paikalliset hengitysyhdistykset eri puolilla Suomea tarjoavat tietoa, tukea ja vertaistoimintaa kaikille hengitysterveydestä kiinnostuneille.

Kansallista uniapneapäivää vietetään 20.3.2019 teemalla ”Uniapnean monet kasvot”.