Uniapneaa ei tarvitse ujostella

Pelkoja, huolia ja monenlaisia mietteitä nousee mieleen, kun miettii uniapneaan sairastumisen mahdollisuutta omalla tai läheisen kohdalla. Sairastuminen voi osua kenen tahansa kohdalle ja muuttaa elämän. Tukea elintapamuutoksiin saa vertaisilta.

Uniapneasta vaikuttaa tulevan uusi kansantauti, joka lisääntyy väestössä. Uniapneaa esiintyy niin naisilla kuin miehillä, nuorilla ja vanhoilla, hoikilla ja ylipainoisilla. Mitä varhaisemmassa vaiheessa uskaltaa hakeutua terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle ja ottaa jatkuvan väsymyksen, kuorsauksen ja mahdolliset hengityskatkokset puheeksi, sen parempi.

Uniapneaan liitetään usein ylipaino, mutta siihen voi sairastua myös normaalipainoinen.  Omahoidon onnistuminen on avainasemassa. Meillä Kyrösjärven Seudun Hengitysyhdistyksessä on erityisesti uniapneaa sairastaville suunnattua toimintaa. Vertaisryhmissä saa tietoa ja tukea sekä pääsee purkamaan omia ajatuksiaan ihmisille, jotka ovat itse kokeneet vastaavaa, uniapneayhdyshenkilö Anja Uusi-Erkkilä kertoo. Nyt kun koronapandemia näyttää helpottavan, myös liikuntaryhmämme on käynnistynyt uudelleen, hän jatkaa.

Korona-aikana toimimme viranomaisten antamien suositusten mukaisesti. Keväällä 2022 olemme aloittaneet tauon jälkeen jo liikuntaryhmän ja uniapneavertaisryhmän, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Marja-Leena Rajamäki. Hengitysliitolla on paljon laadukasta verkkomateriaalia. Järjestämme näistä etäkatsomoita, joihin kaikki ovat tervetulleita. Toki luennot voi katsoa kotonakin tietokoneelta, mutta vertaisryhmän tapaaminen jää silloin pois!

Kansallisen uniapneapäivän aattona 15.3. Hengitysliitto järjestää kaikille avoimen verkkoluennon uniapnean hoidon ja ennaltaehkäisyn merkityksestä. Luennoitsijana toimii dosentti, keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkäri Tarja Saaresranta.  Hengitysyhdistyksemme järjestää tapahtumaan etäkatsomon.