Kokkolanseudun Hengitysyhdistys ry

Tervetuloa Kokkolanseudun Hengitysyhdistyksen kotisivuille.

Yhdistyksemme edistää hengityssairaiden ja heidän läheistensä elämänlaatua ja terveyttä, sekä toimimme edunvalvonta- ja tukijärjestönä ja pidämme puhdasta elinympäristöä tärkeänä.

Olemme Hengitysliiton paikallisyhdistys.   Toimialueenamme on Kokkola, Kruunupyy,Kannus, Toholampi, Veteli, Halsua, Perho ja Kaustinen.

Kokkolanseudun Hengitysyhdistys ry on ajanut jo vuodesta 1947 hengityssairaiden asioita. Yhdistyksemme kuuluu 96 muun hengitysyhdistyksen tavoin Hengitysliittoon, joka on 40 000 jäseninen ja  valtakunnan suurimpia sosiaali- ja terveysalan järjestöjä.

Jäseniä yhdistyksessämme on n 400. Heistä noin puolet on astmaatikkoja,  lisäksi on jäseniä, joiden sairausryhmät liittyvät hengittämiseen eli mm. keuhkoahtauma, uniapnea, homealtistuneet, pölykeuhkot, tuberkuloosin sairastaneita,harvinaista keuhkosairautta sairastavia, allergista nuhaa sairastavia, astmalasten vanhempia.....

Tuemme ja ohjaamme hengityssairaita kuntoutukseen ja sopeutumisvalmennukseen hakeutumisessa, vertaistuen löytämisessä, tupakoinnin lopettamisessa yms.....

Järjestämme virkistystä mm. tekemällä erilaisia retkiä ja järjestämällä erilaisia tapahtumia.Järjestämme myös ohjattua liikuntaa eri puolilla toiminta-aluettamme. Myös omaehtoiseen liikkumissen kannustamme jäsenistöämme.

Kehitämme itseämme ja ennakoimme ajankohtaisia asioita järjestämällä yleisö- ja tiedotustilaisuuksia.

Tiedotamme tilaisuuksistamme Keskipohjanmaan Yhdistykset palstalla, jäsenistölle sähköpostein ja tekstiviestein sekä Hengitysliiton mobiilisovelluksen Mopsin kautta.
Ajankohtaiset tapahtumat löytyvät myös näiltä verkkosivuiltamme.

Vaikutamme asiantuntijajärjestönä kansalaismielipiteeseen ja päättäjiin sekä kehitämme jäsenpalveluja ja yhteistyöverkostoja.

Jäsenkirjeen lähetämme kaikille jäsenille kerran vuodessa. Jäsenkirjeessä kerrotaan ajankohtaisista asioista, vertaistukiryhmistä ja retkistä, joita teemme.

Yhteistyökumppaneitamme ovat mm. alueemme terveyskeskukset, apteekit  sekä sairaalan keuhkopoliklinikka ja -osasto.

Hengityssairaus vaikuttaa elämään ja toimintaan.  Olemme tukenasi.