Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Keski-Suomen sairaala Novalle

Henkilöt seisovat rivissä lahjoitustilaisuudessa.
Luovutustilaisuus järjestettiin 9.6. klo 14 Keski-Suomen sairaala Novassa. Vasemmalta kliininen erikoissairaanhoitaja, hengitysvajehoitaja Helena Isoniemi, Keski-Suomen Hengitysyhdistyksen puheenjohtaja Tiina Salminen, apulaisosastonhoitaja Katri Lilja, markkinoinnin ja liikunnan kehittäjä Janne Haarala Hengitysliitosta, ylilääkäri Antti Saarinen ja Salla Heikkurinen Fisher & Paykel Healthcaresta.

Hengitysliitto lahjoitti hengityksen apuvälineitä Keski-Suomen sairaala Novalle

Hengitysliitto lahjoitti yhdessä Keski-Suomen Hengitysyhdistyksen kanssa Keski-Suomen sairaala Novalle hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

Hengitysliitto lahjoitti sairaalalle MYAirvo -laitteen, kannettavan matkahappirikastimen, InnoSpire Go -kannettavia sumuttimia sekä puhalluspulloja. MYAirvo -laitteella hoidetaan muun muassa keuhkosairauksia, jotka aiheuttavat hengitysvajautta. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta lyhytaikaisesti esimerkiksi kauppa- tai lääkärikäynnillä. Kannettavalla sumuttimella annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä. Pulloon puhallus on tehokas limanpoistomenetelmä.

”MYAirvo-laitteella tapahtuva korkeavirtauksinen nenäkanyyli -hoito on lupaava hengityksen tukihoito. Olemme käyttäneet sitä lähes pelkästään keuhkopotilaiden akuuttihoidossa, mutta nyt myös kotihoidossa on saatu lupaavia tuloksia. MYAirvo-laitteen avulla pystymme hankkimaan omakohtaista kokemusta tästä käyttötarkoituksesta. Akkukäyttöiset matkahappirikastimet ovat kotihappihoidossa olevien liikkumisessa erinomainen apu, jota emme laitteiden korkean hinnan vuoksi voi valitettavasti kaikille tarjota. Hengitysliiton lahjoitukset tulevat siis todelliseen tarpeeseen”, Keski-Suomen keskussairaala Novan keuhkosairauksien yksikön ylilääkäri Antti Saarinen sanoo.