Kolme vuosikymmentä hengitysterveyden hyväksi

Järviseudun hengitysyhdistys vietti 30-vuotisjuhlaa 24.1.2018 Lappajärven Taavintuvalla.

muistettuja.png

Seppo Leväniemi, Hanna-Leena Kärkkäinen, Mervi Puolanne, Erkki Peltoniemi ja Lilja Lantela.

Järviseudun hengitysyhdistys, silloiselta nimeltään keuhkovammayhdistys, perustettiin 24. tammikuuta 1988. Siihen saakka Järviseutu oli kuulunut Seinäjoen yhdistykseen. Ensimmäisenä puheenjohtajana toimi ansiokkaasti Erkki Peltoniemi. Hän oli kertomassa yhdistyksen alkuajoista myös 30-vuotisjuhlassa, joka pidettiin Lappajärven Taavintuvalla. Videokooste juhlasta löytyy TÄSTÄ LINKISTÄ.

Tervetulosanat ja katsauksen yhdistyksen toimintaan piti nykyinen puheenjohtaja Seppo Leväniemi. Yhdistyksen ensimmäisenä toimitilana oli hirsimökki puheenjohtaja Peltoniemen pihassa. Sittemmin saatiin toimistotila Lappajärveltä ja palkattiin toimihenkilöitä työllistämistuella.

- Yhdistyksellämme on ollut koko ajan edustaja alueneuvostossa, puheenjohtaja Leväniemi kertoi.

Kolme viimeistä vuotta Leväniemi toimi käytännössä alueneuvoston puheenjohtajana ja lisäksi liittovaltuuston varajäsenenä kaksi kautta.

Vuosi 2009 oli Leväniemen mukaan monella tapaa merkityksellinen. Yhdistys oli vastikään saanut palkinnon jäsenhankinnastaan ja vuonna 2009 järjestettiin maakunnallinen kesäpäivä, jossa oli yli 300 osallistujaa.

- Televisiotähti tohtori Kiminkinen veti Kivitipun Lappajärvi-salin täyteen väkeä, ja lisäksi kokeilimme silloin ensimmäistä kertaa onnenpyörää. Menestys oli taattu.

Samana vuonna kuntaliitokset koskettivat myös hengitysyhdistystä: kortesjärveläiset jäsenet siirtyivät Härmänmaan yhdistykseen, mutta tilalle saatiin soinilaiset ja lehtimäkeläiset Järviseudun hengitysyhdistykseen.

Toimisto lakkautettiin Lappajärvellä ja yhdistyksen kotipaikka muuttui Lehtimäelle ja myöhemmin Soiniin. Puheenjohtajana oli Ritva Leikkari ja sihteerinä Raija Isoketo.

- Sauli Virtala, Pirkko Kultavuori ja Kauko Lepistö olivat puheenjohtajia vielä ennen omaa kauttani, Seppo Leväniemi muistelee. Pitkäaikaisena sihteerinä toimi Raili Rantakangas.

Vuonna 2015 oli jälleen Järviseudun yhdistyksen vuoro järjestää maakunnallinen kesäpäivä. Tälläkin kertaa aloitettiin kylpylä Kivitipusta, josta siirryttiin noin sadan osallistujan voimin vielä Halkosaaren kesäteatteriin.

Vuonna 2016 yhdistys järjesti tuetun loman Anttolanhovissa ja mukana oli kolmisenkymmentä yhdistyksen jäsentä. Samana vuonna muistettiin kevätkokouksessa Hengitysliitossa 50 vuotta ollutta Louis Nyyssöstä. Videokooste tilaisuudesta löytyy yhdistyksen kotisivulta.

- Toiminta jatkuu ja uusia jäseniä on tullut lisää. Yhdistyksemme tulevaisuus on taattu, totesi Seppo Leväniemi lopuksi.

Juhlapuheen 30-vuotisjuhlassa piti Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne. Hän painotti vertais- ja vaikuttamistoiminnan merkitystä.

- Soteuudistus on tuhannen taalan paikka osallistua keskusteluun ja tuoda julki hengityssairaiden toivomuksia ja odotuksia.

Vapaaehtoistyöllä Puolanne totesi olevan tutkimusten mukaan ikää ja terveyttä lisääviä vaikutuksia. Vapaaehtoistyötä tekevät jaksavat pitää huolta myös itsestään: vertaistyöllä on merkitystä niin antajalle kuin saajallekin.

Mervi Puolanne ja aluevastaava Hanna-Leena Kärkkäinen jakoivat juhlassa Hengitysliiton myöntämät ansiomerkit. Hopeisen ansiomerkin saivat Eine Hanhisalo, Marita Isotalo, Ritva Järviaho, Taisto Kankaanpää, Hanna Koivulampi, Raija Korpela, Lilja Lantela, Marja-Leena Lassila, Kauko Lepistö, Raili Pihlajamäki, Raili Rantakangas ja Katriina Rantamäki.

ansiomerk_0.png

Ansiomerkkien saajia yhteiskuvassa.

Taidokasta musiikkia juhlassa esitti evijärveläinen naiskuoro PosiDivas ja kirjoittamansa runon lausui Raija Korpela Soinista.  Illan päätteeksi varapuheenjohtaja Hilkka Luoma kiitti osallistujia, tukijoita, esiintyjiä ja kaikkia juhlivalle yhdistykselle onnitteluja lähettäneitä.

kuoro.png

PosiDivas esiintyi Satu Lumiahon johdolla.