Keuhkohuoli-tukilinjalta saa keskusteluapua keuhkohuoliin

Filha aloitti kuukausi sitten koronapandemiaan liittyvän Keuhkohuoli-tukilinjan, johon kuuluu maksuton puhelinpalvelu, ryhmächat ja verkkosivut keuhkohuoli.fi.
Koronatilanne on nyt rauhallinen ja moni suomalainen haluaa normalisoida elämäänsä ja jättää kevään poikkeusajan tuomat rajoitukset ja huolet taka-alalle.
Keuhkohuoli-tukipalvelu on kuitenkin avoinna myös kesällä. Meille voi soittaa, vaikkei akuuttia keuhkosairauksiin ja koronaan liittyvää huolta juuri nyt olisikaan.
Haluamme tukea erityisesti keuhkosairauksia sairastavia omahoitoa tukevalla keskustelulla ja neuvonnalla. Moni on saattanut jättää alkuvuoden seurantakäynnin väliin. Kannustamme soittajia varaamaan seurantakäyntiajan ja valmistautumaan siihen hyvin, jotta siitä on omahoidollista hyötyä. Uskomme, että tieto sairaudesta ja sen omahoidosta motivoi keuhkosairaita suojautumaan mahdollisilta syksyn korona- ja muilta infektioilta.

Puhelimeen vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, mutta puheluissa ei oteta kantaa yksittäisen sairauden hoitoon liittyviin asioihin.

Suomenkielinen palvelu on avoinna ma-pe kello 13–17 p. 0800 390 310 ja somalinkielinen palvelu kerran viikossa tiistaisin kello 14–16 p. 0800 390 311. Ryhmächat on kerran viikossa torstaisin kello 10-12 Tukinetissä.