Hengityssairauksien tutkimussäätiö

Hengityssairauksien tutkimussäätiö (HES, The Research Foundation of the Pulmonary Diseases) tukee hengityssairauksiin liittyvää tieteellistä tutkimustyötä. Apurahoja myönnetään hengityssairauksien ennaltaehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen liittyviin tutkimushankkeisiin.

HES-säätiön tukemissa tutkimushankkeissa pääpaino on soveltavan tutkimuksen hankkeissa, jotka tuovat lisätietoa hengityssairauksista ja hengitysterveydestä. Tutkimukset ovat pääosin väitöskirjatutkimuksia. Säätiön yksittäiselle tutkijalle kohdistaman apurahan suuruus on ollut alle 20 000 euroa. Jatkossa on tarkoitus tukea myös pitempikestoisia tutkimuksia, joissa apuraha voi olla suurempi.

HES-säätiön tukemat tutkimukset kattavat kaikki hengityssairaudet. Tärkeitä kohteita ovat keuhkoahtaumatautiin sekä kosteus- ja homeongelmiin liittyvät tutkimukset. Säätiössä tuetaan erityisesti kuntoutukseen ja harvinaisiin hengityssairauksiin liittyvää tutkimusta.

Hengityssairauksien tutkimussäätiön tietosuojaseloste