Tue tutkimusta

Keuhkoahtaumatauti eli COPD on maailman neljänneksi yleisin kuolemaan johtava sairaus. Suomessa on diagnosoitu n. 200 000 sairastunutta. Lisäksi kroonistunutta keuhkoputkentulehdusta arvioidaan sairastavan toiset 200 000 ihmistä.

Sisäilman kosteus- ja homevauriot voivat johtaa terveysongelmiin ja sairastumiseen. Ympäristöministeriön arvion mukaan Suomessa altistuu päivittäin kosteus- ja homevauriolle 600 000 - 800 000 henkilöä. Sisäilmasta sairastuneiden määrää ei tiedetä. Sisäilmasta aiheutuvia ongelmia ja sairauksia ei vielä riittävästi tunnisteta.

Astma on pitkäaikainen keuhkosairaus, jossa keuhkoputkien limakalvot ovat tulehdustilassa ja keuhkoputket supistelevat. Sisätilojen home- ja kosteusvaurioilla on yhteys astman syntyyn ja pahenemiseen, mutta syysuhteet ovat vielä epäselviä. Tupakointi suurentaa riskin sairastua astmaan yli kaksinkertaiseksi. Astma on yleisin pitkäaikainen hengityssairaus Suomessa. Sitä sairastaa arviolta noin 10 prosenttia väestöstä. Heistä noin 243 000 saa Kelan erityiskorvattavia lääkkeitä. Astma on myös lasten tavallisin pitkäaikaissairaus. Alle 15-vuotiaita lapsiastmaatikkoja arvioidaan olevan noin 7-9 prosenttia.

Uniapneaa sairastaa arviolta 300 000 - 350 000 suomalaista, joista jopa 80 - 90 prosentiia tietämättään. Uniapneaa sairastavilla on yöllisiä hengityskatkoksia. Painonnousu on keskeisin uniapnean etenemistä vauhdittava tekijä. Hoitamaton uniapnea on vaarallista esim. liikenteessä. Tunnistamattomana se lisää mm. ennenaikaista kuolleisuutta.

Asbestiin altistuneita arvioidaan olevan Suomessa n. 200 000 henkilöä, joista voimakkaasti altistuneita on 50 000. Vuosittain asbestin aiheuttamiin sairauksiin sairastuu n. 1 000 henkilöä ja sen aiheuttamiin ammattitauteihin, etupäässä syöpään, kuolee vuosittain n. 100 ihmistä.

Harvinaisia hengityssairauksia on lukuisia, arvioiden mukaan n. 8 000. Niiden määrää Suomessa ei tiedetä.

Tietoa ja tutkimusta tarvitaan huomattavasti lisää.

Testamentit

Merkittävien apurahojen jakamiseksi testamenttien ja lahjoitusten saaminen on erittäin tärkeää. Testamenttimallit ja -opas ovat yläpalkissa kohdassa "Testamentti ja lahjoitus".

Testamentilla voit määrätä omaisuutesi tai osan siitä hengityssairauksien tutkimustoimintaa varten HES-säätiölle. Säätiön toiminta on verovapaata, eikä se joudu maksamaan perintöveroa testamenteista tai muista lahjoituksista.

Mahdollisia lahjoituksia varten säätiön tilinumero on

Helsingin Seudun Osuuspankki
FI46 5541 2820 0158 66